Kontaktperson inom våld i nära relation

Som kontaktperson för någon som lämnat en våldsam relation finns du där som ett extra stöd i vardagen. En viktig uppgift är att bryta personens isolering genom gemenskap samt ge råd och stöd i vardagssituationer och hjälpa till i kontakten med myndigheter.

Uppdraget innebär att du träffar individen två till tre gånger i veckan i början av uppdraget. Du har även telefonkontakt med personen. Uppdraget kan omfatta ungefär tio timmar i veckan i början.

Du behöver ha en god kunskap i det svenska språket och samhället. Det är bra om du har kunskaper i andra språk.

Innan du kan bli kontaktperson görs alltid en utredning. Den består av en intervju, referenstagning och uppgifter från bland annat polis- och socialregister.

Stöd och utbildningar

Innan uppdraget vill vi att du går en grundutbildning i våld i nära våld samt kring hedrsproblematik. Dessa tillfällen får du timersättning för.

Under ditt uppdrag som kontaktperson finns stöd att få från professionella inom området.

Vi följer upp hur det går var tredje månad. Uppdraget varar ungefär ett år.

Det finns möjlighet att ha flera uppdrag samtidigt om de går att kombinera med varandra.

Ersättning

Som kontaktperson får du ersättning i form av arvode samt omkostnadsersättning.

Läs mer om ersättning till kontaktpersoner finns på SKR:s hemsida, Sveriges kommuner och regioner. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Vill du bli kontaktperson?

Lämna din intresseanmälan genom att fylla i det här webbformuläret.

Du kommer sedan att bli kontaktad av en resurssamordnare.

Vill du veta mer om vad det innebär att vara kontaktperson?

Ring Medborgarservice på telefonnummer: 010-234 50 00

E-post: resursteamet@mjolby.se

Uppdaterad:

Hjälpte informationen på den här sidan dig?