Mjölby kommun, länk till startsidan

Lotteritillstånd

Huvudregeln är att lotterier inte får anordnas utan tillstånd. Regler för lotterier finns i Spellag (2018:1138). 

Vem kan få tillstånd och när krävs tillstånd?

Ett lotteri är en verksamhet där en eller flera deltagare, med eller utan insats, kan få en vinst till ett högre belopp än vad var och en av de övriga deltagarna kan få.

Tillstånd kan bara beviljas ideella föreningar med allmännyttig verksamhet. För att få ett tillstånd är det alltså inte tillräckligt att lotteriets avkastning går till välgörande ändamål.

Vissa tillståndsfria lotterier

Vem som helst får dock tillståndsfritt anordna lotterier i samband med offentlig tillställning. Med offentlig tillställning menas:

  • tävlingar och uppvisningar i sport och idrott
  • danstillställningar
  • tivolinöjen och festtåg
  • marknader och mässor

Spelinspektionen om lotteritillstånd Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Den förening som ska ansöka om ett registreringslotteri måste fatta beslut om det på ett styrelsemöte. På mötet ska också en lotteriföreståndare utses.

När beslutet är fattat av styrelsen, ska följande handlingar skickas eller lämnas till Medborgarservice tillsammans med ansökan:

  • föreningens stadgar
  • verksamhetsberättelse för det senast avslutade verksamhetsåret
  • utdrag ur protokoll från ovan nämnda styrelsemöte

Avgift

Kommunen tar en avgift på 300 kronor för registrering av tillstånd. Föreningen får en faktura när registreringen av tillståndet är klar.

Redovisning

Föreningen ska varje år lämna redovisningar över sina lotterier till den lotterikontrollant som utsetts av kommunen för lotteriet.

Kontrollanten ska meddelas och delta när det startas nya lotterier. Årsredovisningen för lotteriet ska vara hos Medborgarservice senast den 1 april följande år.

Uppdaterad:

Hjälpte informationen på den här sidan dig?