Synpunkter och klagomål inom stöd, vård och omsorg
Vi uppskattar att få veta vad tycker om oss som verksamhet och hur du upplever den vård och omsorg du får från oss. Här beskriver vi olika sätt du kan lämna dina synpunkter och klagomål på socialtjänst, vård och omsorg. Genom din återkoppling ges verksamheterna bättre möjlighet att rätta till eventuella fel och brister.
Dina synpunkter bidrar till att utveckla våra vård- och omsorgsverksamheter, därför är det viktigt att du säger vad du tycker.
Vi välkomnar alla synpunkter och klagomål. Det spelar ingen roll om du vill ge kritik eller beröm.
Du kan till exempel lämna synpunkter kring bemötande, behandling, tillgänglighet eller kommunikation. Du kan också ge förslag på hur vi kan göra förbättringar.
Vi tar emot synpunkter och klagomål från alla. Du kan till exempel vara vård- och omsorgstagare, anhörig, medarbetare, kommuninvånare eller representera civilsamhället.
Det finns flera sätt att lämna synpunkter
- Använda vår digitala tjänst för synpunkter och klagomål. Välj kategorin Stöd och omsorg samt en underkategori. Här hittar du formuläret för synpunkter och klagomål
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
- Prata med enheten. Du kan vända dig till chef eller medarbetare på den enhet som du vill tycka till om.
- Ring Medborgarservice på telefonnummer: 010-234 50 00
- Besök Medborgarservice i stadshusets entré i Mjölby och få hjälp med att lämna din synpunkt
- Skicka brev utan frimärke:
Omsorgs- och socialförvaltningen
Svarspost 20 49 28 60
Mjölby kommun
595 80 Mjölby - Skicka e-post: social@mjolby.se
- Du kan också vända dig till patientnämnden i Östergötland
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Läs mer längre ner på sidan.
Vi svarar att vi tagit emot din synpunkt inom fem dagar.
Du får vara anonym. Vi gör en utredning ändå, men kan inte kontakta dig för att berätta hur det blev.
Det du skickar in blir allmän handling
Synpunkter klagomål, och förslag som registreras blir allmänna handlingar och omfattas av offentlighetsprincipen. Om någon begär att få se en allmän handling är vi skyldiga att efter sekretessprövning lämna ut den.
Patientnämnden
Om du är har synpunkter eller klagomål på vården du får inom den kommunla hälso- och sjukvården kan du även kontakta patientnämnden som finns inom Region Östergötlands organisation.
Du hittar kontaktuppgifter och mer om hur du gör i kontakten med patientnämnden på 1177.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..