Vi uppskattar att få veta vad tycker om oss som verksamhet och hur du upplever den vård och omsorg du får från oss. Här beskriver vi olika sätt du kan lämna dina synpunkter och klagomål på socialtjänst, vård och omsorg. Genom din återkoppling ges verksamheterna bättre möjlighet att rätta till eventuella fel och brister.
Dina synpunkter bidrar till att utveckla våra vård- och omsorgsverksamheter, därför är det viktigt att du säger vad du tycker.
Vi välkomnar alla synpunkter och klagomål. Det spelar ingen roll om du vill ge kritik eller beröm.
Du kan till exempel lämna synpunkter kring bemötande, behandling, tillgänglighet eller kommunikation. Du kan också ge förslag på hur vi kan göra förbättringar.
Vi tar emot synpunkter och klagomål från alla. Du kan till exempel vara vård- och omsorgstagare, anhörig, medarbetare, kommuninvånare eller representera civilsamhället.
Vi svarar att vi tagit emot din synpunkt inom fem dagar.
Du får vara anonym. Vi gör en utredning ändå, men kan inte kontakta dig för att berätta hur det blev.
Synpunkter klagomål, och förslag som registreras blir allmänna handlingar och omfattas av offentlighetsprincipen. Om någon begär att få se en allmän handling är vi skyldiga att efter sekretessprövning lämna ut den.
Om du är har synpunkter eller klagomål på vården du får inom den kommunla hälso- och sjukvården kan du även kontakta patientnämnden som finns inom Region Östergötlands organisation.
Du hittar kontaktuppgifter och mer om hur du gör i kontakten med patientnämnden på 1177.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..