Mjölby kommun, länk till startsidan

Synpunkter och klagomål inom socialtjänst, vård och omsorg

Vi uppskattar att få veta vad du tycker om oss som verksamhet och hur du upplever den vård och omsorg du får från oss. Här beskriver vi olika sätt du kan lämna dina synpunkter och klagomål på socialtjänst, vård och omsorg. Genom din återkoppling ges verksamheterna bättre möjlighet att rätta till eventuella fel och brister.

Dina synpunkter bidrar till att utveckla kommunens socialtjänst samt vård- och omsorgsverksamheter. Därför är det viktigt att du säger vad du tycker.

Vi välkomnar alla synpunkter och klagomål. Det spelar ingen roll om du vill ge kritik eller beröm. Du kan till exempel lämna synpunkter kring bemötande, behandling, tillgänglighet eller kommunikation. Du kan också ge förslag på hur vi kan göra förbättringar. Vi tar emot synpunkter och klagomål från alla. Du kan till exempel vara vård- och omsorgstagare, anhörig, kommuninvånare eller representera civilsamhället.

Använda vår digitala tjänst för synpunkter och klagomål. Välj kategorin Stöd och omsorg samt en underkategori.

Det finns flera sätt att lämna synpunkter

  • Prata med enheten. Du kan vända dig till chef eller medarbetare på den enhet som du vill tycka till om.
  • Ring Medborgarservice på telefonnummer: 010-234 50 00
  • Besök Medborgarservice i stadshusets entré i Mjölby och få hjälp med att lämna din synpunkt
  • Skicka brev utan frimärke:
    Omsorgs- och socialförvaltningen
    Svarspost 20 49 28 60
    Mjölby kommun
    595 80 Mjölby
  • Skicka e-post: social@mjolby.se

Vad händer efter du lämnat en synpunkt eller ett klagomål?

Vi kontaktar dig inom fem arbetsdagar efter att vi har fått in din synpunkt eller klagomål. När vi har utrett ärendet får du ett skriftligt svar.

Om du har valt att vara anonym utreder och dokumenterar vi ändå klagomålet, men vi kan inte ge någon återkoppling.

Det du skickar in blir allmän handling

Synpunkter klagomål, och förslag som registreras blir allmänna handlingar och omfattas av offentlighetsprincipen. Om någon begär att få se en allmän handling är vi skyldiga att efter sekretessprövning lämna ut den.

Patientnämnden

Om du har synpunkter eller klagomål på vården du får inom den kommunala hälso- och sjukvården kan du även kontakta patientnämnden som finns inom Region Östergötlands organisation.

Du hittar kontaktuppgifter och mer om hur du gör i kontakten med patientnämnden på 1177.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Kontakt

Du når oss via Medborgarservice
Telefontid
Måndag till torsdag: 7.30–16.30Fredag: 7.30–16

Uppdaterad:

Hjälpte informationen på den här sidan dig?