Vi uppskattar att få veta vad du tycker om oss som verksamhet och hur du upplever den vård och omsorg du får från oss. Här beskriver vi olika sätt du kan lämna dina synpunkter och klagomål på socialtjänst, vård och omsorg. Genom din återkoppling ges verksamheterna bättre möjlighet att rätta till eventuella fel och brister.
Dina synpunkter bidrar till att utveckla kommunens socialtjänst samt vård- och omsorgsverksamheter. Därför är det viktigt att du säger vad du tycker.
Vi välkomnar alla synpunkter och klagomål. Det spelar ingen roll om du vill ge kritik eller beröm. Du kan till exempel lämna synpunkter kring bemötande, behandling, tillgänglighet eller kommunikation. Du kan också ge förslag på hur vi kan göra förbättringar. Vi tar emot synpunkter och klagomål från alla. Du kan till exempel vara vård- och omsorgstagare, anhörig, kommuninvånare eller representera civilsamhället.
Använda vår digitala tjänst för synpunkter och klagomål. Välj kategorin Stöd och omsorg samt en underkategori.
Vi kontaktar dig inom fem arbetsdagar efter att vi har fått in din synpunkt eller klagomål. När vi har utrett ärendet får du ett skriftligt svar.
Om du har valt att vara anonym utreder och dokumenterar vi ändå klagomålet, men vi kan inte ge någon återkoppling.
Synpunkter klagomål, och förslag som registreras blir allmänna handlingar och omfattas av offentlighetsprincipen. Om någon begär att få se en allmän handling är vi skyldiga att efter sekretessprövning lämna ut den.
Om du har synpunkter eller klagomål på vården du får inom den kommunala hälso- och sjukvården kan du även kontakta patientnämnden som finns inom Region Östergötlands organisation.
Du hittar kontaktuppgifter och mer om hur du gör i kontakten med patientnämnden på 1177.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..