Solarium
Solarier avger UV-strålning som kan orsaka kortsiktiga och långsiktiga skador. Om du ska starta ett solarium som allmänheten kan använda ska du anmäla verksamheten till miljökontoret.
Anmälan
En anmälan måste göras oavsett om dina solarier finns i en egen lokal eller i anslutning till en annan verksamhet, som exempelvis gym, hotell eller liknande.
Verksamheten ska anmälas till miljönämnden senast sex veckor innan den startar.
Om verksamheten förändras ska detta också anmälas till miljönämnden. Om verksamheten byter lokal krävs en ny anmälan.
Solbädden
- Varje solarium ska vara märkt med UV-typ 3. Äldre solarier med SEMKO:s S-märke har samma strålningsstyrka.
- Solarier ska vara utrustade med godkända rör enligt solariets märkning eller godkända ersättningsrör.
- Det ska gå att ställa in soltiden via tidur, myntautomat eller liknande. Strömförsörjningen till ett solarium ska vara försett med ett extra tidur som slår av solariet efter högst 15 minuter. Om solariet redan har en pollettautomat och ett inbyggt tidur, och bägge fungerar, är kravet uppfyllt.
Kunden
- Du måste se till att personer under 18 år inte kan använda solariet.
- Strålsäkerhetsmyndighetens anslag "Råd för att skydda din hälsa" ska finnas vid varje solariebädd.
- Exponeringsschema från solarietillverkaren eller motsvarande anvisningar ska vara väl synligt. Vid bemannade solarier kan personalen ge råd om hur man ska sola.
- Skyddsglasögon ska vara tillgängliga för varje kund utan att de behöver fråga.
- Du får inte sälja produkter som är avsedda att smörjas på huden innan man solar och som kan förstärka den ultravioletta strålningens verkningar.
Egenkontroll
Alla som har en verksamhet där det kan innebära risk för människors hälsa eller miljö, måste ha ett egenkontrollprogram. Egenkontroll innebär att verksamhetsutövaren själv ansvarar för att planera, kontrollera och följa upp sin verksamhet.
I korta drag innebär det att du ska ha koll på din verksamhet, känna till riskerna och förebygga dem. Om problem uppstår ska du ha rutiner för att åtgärda dem.
Dokumentation
Har du en tillstånds- eller anmälningspliktig verksamhet måste din egenkontroll finnas skriftligt. Dokumentationen hjälper till att visa att du följer gällande krav och underlättar egna bedömningar av behov och underhåll av utrustning och lokaler.
Hur omfattande din egenkontroll behöver vara beror bland annat på hur stor verksamheten är och vilka risker som finns.
Exempel på vad en egenkontroll kan innehålla:
- Ansvarsfördelning gällande miljöfrågor
- Riskbedömningar i verksamheten
- Kontroll av utrustning
- Rapportering av driftstörningar till miljökontoret
- Kemikalieförteckning och säkerhetsdatablad
- Provtagningsplan
- Avfallshantering
- Klagomålshantering
- Energianvändning
- Ventilationen i lokalen
- Hygienrutiner
- Städrutiner för lokalens olika utrymmen
Egenkontrollen ska vara anpassad utifrån er verksamhet. Med en fungerande egenkontroll upptäcker ni brister och fel i verksamheten, lokalen eller på utrustning och rutiner innan de orsakar skada.
Tillsyn
Miljönämnden ansvarar för tillsynen av hälsoskyddsverksamheter i Mjölby, Boxholm och Ödeshögs kommuner. Miljökontoret utför tillsynen och har i uppdrag att kontrollera att verksamheter följer bestämmelserna de berörs av.
Tillsynen innebär vanligtvis att miljökontoret gör inspektioner eller granskar handlingar som skickas in. Detta görs med stöd av olika lagstiftningar, bland annat miljöbalken, strålskyddslagen, smittskyddslagen och förordningar. Syftet är att förebygga risker för människors hälsa eller miljön.
Inspektioner
Alla anmälningspliktiga verksamheter får regelbundna inspektioner. Hur ofta man får inspektion varierar beroende på verksamhetens typ, och kan vara årligen, vartannat år eller vart tredje år.
Vid en inspektion kontrolleras bland annat provtagningsresultat, hygien och egenkontroll. I lokalerna inspekteras exempelvis buller, ventilation, fukt, mögel och städning.
Verksamheter som inte omfattas av anmälningsplikt kan inspekteras vid projekt, särskilda satsningar eller om det kommer klagomål.
Avgifter
Miljökontoret tar ut avgift för prövning av anmälan och tillsyn enligt taxa som beslutas av kommunfullmäktige.