Närsortering från flerbostadshus
Senast den 1 januari 2027 ska alla fastighetsägare till flerbostadshus ordna fastighetsnära insamling av förpackningar. Du beställer hämtning av någon av kommunens auktoriserade entreprenörer.
Obligatoriskt att sorterat ut förpackningsavfall
Från 2027 måste flerbostadshus ha sortering av förpackningar nära bostaden. Fastighetsägaren ansvarar för att insamlingen fungerar och att avfallet kan hämtas effektivt.
Mjölby kommun ansvarar för fastighetsnära insamling av förpackningar. Fastighetsägaren ansvarar för att det finns en fungerande insamling av sorterat avfall, och att det kan hämtas på ett bra sätt. De fraktioner som ska kunna sorteras ut är papper, plast, metall, färgat - och ofärgat glas, returpapper samt mat- och restavfall.
Du som fastighetsägare måste anlita något av företagen som Mjölby kommun har avtal med för insamling av förpackningar, när du vill erbjuda dina hyresgäster att kunna sortera ut förpackningar. Förpackningar från så kallade specialbostäder ska också hämtas av auktoriserade entreprenörer.
Auktorisationsavtal
Mjölby kommun har ett auktorisationssystem för hämtning av förpackningsavfall och returpapper från flerbostadshus, bostadsrättsföreningar, samfälligheter och samlokaliserade verksamheter.
Fastighetsägare och verksamheter som delar kärl med hushåll kan anlita valfri entreprenör som är godkänd av kommunen. Insamlingen kan fortsätta som vanligt, så länge entreprenören är auktoriserad.
Här är de godkända entreprenörerna i Mjölby kommun:
Auktoriserade entreprenörer
PreZero Recycling AB
Tel: 0431 44 40 00. E-post: ostergotland.se@prezero.com
Östergötland - PreZero Länk till annan webbplats.
Renall AB
Tel: 0141 22 11 00. E-post: linkoping@renall.se
Hållbar miljöservice, dygnet runt, året om | Välkommen till Renall Länk till annan webbplats.
Stena Recycling AB
Tel: 010-445 59 30. E-post: skanninge@stenarecycling.se
Stena Recycling – It starts here! Länk till annan webbplats.
Ersättning
Fastighetsägare, bostadsrättsföreningar och samfälligheter med fastighetsnära insamling kan få ersättning från Mjölby kommun om de har full utsortering av förpackningsavfall, tidningar, mat- och restavfall.
Ersättningen kommer från Kammarkollegiet och kräver att kommunen först rapporterar uppgifter till Naturvårdsverket.
För att få ersättning måste du som fastighetsägare anmäla din förpackningshantering till kommunen. Ersättningen gäller från anmälningsdatumet och kräver att det finns en full utsortering av förpackningar och returpapper. Utbetalning sker månadsvis, och anmälan måste göras senast den 15:e innevarande månad.
Anmälan göra via länken nedan. Revideringar i utbetalning av ersättningen kan ske.
Samlokaliserade verksamheter
En samlokaliserad verksamhet är en verksamhet som delar sopkärl för förpackningar med hushållen i samma fastighet. Det kan exempelvis vara en frisörsalong eller en restaurang som finns i ett flerbostadshus och använder samma kärl som de boende. Har verksamheten däremot egna kärl, även om de står i samma miljörum, räknas den inte som samlokaliserad.
Verksamheter som är samlokaliserade kan välja att låta kommunen samla in förpackningsavfallet, men behöver själva göra en anmälan om detta.
Så anmäler du dig
Använd e-tjänsten här för att anmäla att din verksamhet är samlokaliserad. Tänk på att detta behöver göras även om ni redan idag delar kärl med hushållen.
Viktigt! Innan du gör en anmälan bör du prata med fastighetsägaren, bostadsrättsföreningen eller samfälligheten, det är de som avgör om det finns plats i miljörummet för gemensam insamling.
Verksamheter som delar kärl för insamling av förpackningar med hushåll ska anmäla till kommunen om de vill ha fortsatt insamling tillsammans med hushållen.
Vad gäller för företag och verksamheter?
Det är endast hushållens förpackningar som omfattas av kommunernas insamlingsansvar, därför får alltså inte verksamheter och företag lämna sina förpackningar och tidningar på kommunens återvinningsstationer. Bedriver du en verksamhet kan du istället lämna ditt utsorterade förpackningsavfall till en mottagningsplats utan kostnad.
Ansök om auktorisation
Du som entreprenör inom avfallstjänster kan ansöka om att bli auktoriserad att samla in förpacknings- och returpappersavfall för kommunens räkning. Entreprenörer som vill teckna ett avtal och starta insamling fyller i blanketten i bilaga 1 nedan och skickar den via e-post till adressen: Samhallsbyggnad@mjolby.se. Märk ämnesraden med SBN/2023:342.
Ansökan kan skickas in löpande under auktorisationssystemets giltighetstid.
I auktorisationssystemet ingår följande dokument:
Administrativa föreskrifter Pdf, 282.1 kB, öppnas i nytt fönster.
Bilaga 1 ansökningsformulär Pdf, 177.3 kB, öppnas i nytt fönster.
Bilaga 2 auktorisationsavtal Pdf, 249.3 kB, öppnas i nytt fönster.
Bilaga 2.1 maxtaxa Pdf, 100.7 kB.
Lokala avfallsföreskrifter
De lokala avfallsföreskrifterna reglerar avfallshanteringen i kommunen och gäller auktorisationssystemet.
Vad gäller för villahushållen?
Som privatperson har man en skyldighet att sortera ut sitt förpackningsavfall. I Mjölby kommun gör villaboende det idag vid återvinningsstationer eller på Hulje återvinningscentral. Från och med 2027 kommer närsorting med fyrfackskärl införas för samtliga villahushåll. Detta innebär att man kommer kunna sortera ut mat- och restavfall, returpapper samt förpackningar av plast, papper, metall, färgat och ofärgat glas fastighetsnära.