Mjölby kommun

Förpackningsinsamling från flerbostadshus

Senast den 1 januari 2027 ska alla fastighetsägare till flerbostadshus ordna fastighetsnära insamling av förpackningar. Du beställer hämtning av någon av kommunens auktoriserade entreprenörer.

Obligatoriskt att sorterat ut förpackningsavfall

Från 2027 måste flerbostadshus ha sortering av förpackningar nära bostaden. Fastighetsägaren ansvarar för att insamlingen fungerar och att avfallet kan hämtas effektivt.

Mjölby kommun ansvarar för fastighetsnära insamling av förpackningar. Fastighetsägaren ansvarar för att det finns en fungerande insamling av sorterat avfall, och att det kan hämtas på ett bra sätt. De fraktioner som ska kunna sorteras ut är papper, plast, metall, färgat - och ofärgat glas, returpapper samt mat- och restavfall.

Du som fastighetsägare måste anlita något av företagen som Mjölby kommun har avtal med för insamling av förpackningar, när du vill erbjuda dina hyresgäster att kunna sortera ut förpackningar. Förpackningar från så kallade specialbostäder ska också hämtas av auktoriserade entreprenörer.

Auktorisationsavtal

För fastighetsnära insamling av förpackningar använder Mjölby kommun auktoriserade entreprenörer. Dessa är de enda aktörer som får utföra uppdraget inom kommunen. Entreprenörerna säkerställer att insamlingen sker enligt gällande regler och rapporteras vidare till kommunen.

Kommunen har också fastställt en maxtaxa, vilket innebär att entreprenörerna inte får ta ut högre avgifter än det takpris som är beslutat. På så sätt garanteras likvärdiga och förutsägbara kostnader för fastighetsägare, bostadsrättsföreningar och samfälligheter.

Auktoriserade entreprenörer

PreZero Recycling AB

Tel: 0431 44 40 00. E-post: ostergotland.se@prezero.com

Östergötland - PreZero Länk till annan webbplats.

Renall AB

Tel: 0141 22 11 00. E-post: linkoping@renall.se

Hållbar miljöservice, dygnet runt, året om | Välkommen till Renall Länk till annan webbplats.

Stena Recycling AB

Tel: 010-445 59 30. E-post: skanninge@stenarecycling.se

Stena Recycling – It starts here! Länk till annan webbplats.

Ersättning

Som fastighetsägare kan du få ersättning från kommunen under en övergångsperiod. För att vara berättigad till ersättningen måste fastigheten ha fullständig utsortering av förpackningsavfall, tidningar, matavfall och restavfall. Ersättningen är 467 kronor per hushåll och år.

För att få ersättning behöver du anmäla din förpackningshantering till kommunen. Ersättningen gäller från anmälningsdatumet fram till och med övergånsperiodens slut, förutsatt att fastigheten har fullständig utsortering av förpackningar och returpapper under hela perioden. Utbetalning sker månadsvis, och anmälan måste göras senast den 15:e i innevarande månad för att utbetalning ska ske.

Samlokaliserade verksamheter

En samlokaliserad verksamhet är en verksamhet som delar sopkärl för förpackningar med hushållen i samma fastighet. Det kan exempelvis vara en frisörsalong eller en restaurang som finns i ett flerbostadshus eller småhus och använder samma kärl som de boende. Har verksamheten däremot egna kärl, även om de står i samma miljörum, räknas den inte som samlokaliserad.

Verksamheter som är samlokaliserade kan välja att låta kommunen samla in förpackningsavfallet, men behöver själva göra en anmälan om detta.

Så anmäler du dig

Använd e-tjänsten här för att anmäla att din verksamhet är samlokaliserad. Tänk på att detta behöver göras även om ni redan idag delar kärl med hushållen.

Viktigt! Innan du gör en anmälan bör du prata med fastighetsägaren, bostadsrättsföreningen eller samfälligheten, det är de som avgör om det finns plats i miljörummet för gemensam insamling.

Verksamheter som delar kärl för insamling av förpackningar med hushåll ska anmäla till kommunen om de vill ha fortsatt insamling tillsammans med hushållen.

Ansök om auktorisation

Du som entreprenör inom avfallstjänster kan ansöka om att bli auktoriserad att samla in förpacknings- och returpappersavfall för kommunens räkning. Entreprenörer som vill teckna ett avtal och starta insamling fyller i blanketten i bilaga 1 nedan och skickar den via e-post till adressen: Samhallsbyggnad@mjolby.se. Märk ämnesraden med SBN/2023:342.

Ansökan kan skickas in löpande under auktorisationssystemets giltighetstid.

I auktorisationssystemet ingår följande dokument:

Administrativa föreskrifter pdf, 282.1 kB, öppnas i nytt fönster.

Bilaga 1 ansökningsformulär pdf, 177.3 kB, öppnas i nytt fönster.

Bilaga 2 auktorisationsavtal pdf, 249.3 kB, öppnas i nytt fönster.

Bilaga 2.1 maxtaxa pdf, 100.7 kB.

Lokala avfallsföreskrifter

De lokala avfallsföreskrifterna reglerar avfallshanteringen i kommunen och gäller auktorisationssystemet.

Kontakt

Du når oss via Medborgarservice
Telefontider
Måndag till torsdag: 7.30–16.30Fredag: 7.30–16