Mjölby kommun, länk till startsidan

Miljönämnd

Mjölby, Boxholms och Ödeshögs kommuner samverkar i en gemensam miljönämnd med tillhörande miljökontor. Miljönämnden verkar för en grön omställning genom att främja en hållbar utveckling, så att nuvarande och kommande generationer tillförsäkras en hälsosam och god miljö.

I uppgifterna ingår att säkerställa en hög skyddsnivå för människors hälsa och för konsumenternas intressen när det gäller livsmedel. På det sättet blir miljökontorets kontrollverksamhet också en tillgång för företagen, då både företagare och kunder kan känna sig trygga i att de livsmedel som säljs eller serveras är säkra.

Mjölby kommun är värdkommun för samarbetet och miljökontoret är placerat i Mjölby. För dig som kommuninvånare innebär det att alla frågor som ryms inom miljö- och hälsoskyddsområdet kommer att hanteras av det gemensamma miljökontoret för Mjölby, Boxholms och Ödeshögs kommuner.

Sammanträdesdagar 2026

Miljönämnden sammanträder klockan 13:00 om inte annat anges.

  • 20 januari
  • 17 februari
  • 17 mars
  • 21 april
  • 26 maj
  • 23 juni
  • 18 augusti
  • 22 september
  • 13 oktober
  • 24 november
  • 16 december

Handlingar från möten som har ägt rum mellan januari 2025 och maj 2026

Miljönämndens presidium

Johan Idmyr, ordförande (Kristdemokraterna)

Stig Widell, 1:e vice ordförande (Moderaterna)

Monica Karlsson, 2:e vice ordförande (Socialdemokraterna)

Kontaktuppgiter till politiker i miljönämnden (tromanpublik.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Logga med stadsvapen för Mjölby, Boxholm och Ödeshögs kommun för en gemensam miljönämnd

Uppdaterad: