Mjölby kommun, länk till startsidan

Bygglov

Vilka regler gäller när du vill bygga nytt, bygga ut eller riva ett uthus?
Hur gör du för att söka bygglov eller göra en anmälan? Dina planer och de förändringar du gör nu påverkar både människan och miljön, och kräver därför vissa åtgärder. Det kan vara någon form av tillstånd eller lov. Här hittar du information om hur du ska göra och vad du behöver tänka på.

Via vår e-tjänst kan både privatpersoner och företag snabbt och enkelt ansöka om exempelvis bygglov, marklov, rivningslov och göra kompletteringar till ditt ärende. När du gör din ansökan digitalt går handläggningen fortare. Du får då tillgång till alla handlingar när det passar dig och du kan enkelt följa ditt ärende från din dator eller mobiltelefon. Allt du behöver är BankID eller mobilt BankID. Ansöker du som företag, eller om du är ombud, använder du din personliga e‑legitimation.

Förberedelser innan du ansöker

Är du osäker på om du behöver söka bygglov eller är intresserad av hur processen går till efter att din ansökan eller anmälan har skickats in?
Du hittar mer information om det nedan.

Pågående ärende

Har du ett pågående ärende kan du hålla kontakt med din bygglovshandläggare via e-tjänsten Kommunikation med handläggare. I e-tjänsten kan du se status på ditt ärende och skicka in eventuella kompletteringar.

Kommunikation med handläggare Länk till annan webbplats.

Övriga frågor

Har du allmänna och mer övergripande frågor om till exempel bygglovsprocessen, handlingar och ritningar är du välkommen att kontakta vår bygglovskoordinator.

Har du redan ett bygglov, och börjar närma dig byggstart, är det vår bygglovsinspektör som kan svara på frågor om exempelvis tekniskt samråd, installation av eldstad, start- och slutbesked.

Kontakt

Stadsbyggnadskontoret
Telefontider
Bygglovskoordinator och bygglovsinspektör kontorstid 8–17.Bygglovshandläggare tisdag och torsdag 8–9 och 13–14
Telefon medborgarservice:

Uppdaterad:

Hjälpte informationen på den här sidan dig?