Mjölby kommun, länk till startsidan

Publicerad:

Många svar i årets servicemätning

Resultatet från servicemätningen har kommit och visar att medborgarna är nöjda med kontakten med Medborgarservice.

Under mars-juni genomförde Sveriges kommuner och regioner (SKR) en servicemätning till de som kontaktat Medborgarservice via telefon eller e-post. Undersökningen bestod av tre korta frågor om bemötandet från kommunen, hur enkelt det var att få svar på sin fråga och om det fanns något som vi kan förbättra.

I år var svarsfrekvensen 450 personer, jämfört med 80 svar under föregående år.

– Vi är tacksamma för alla som tog sig tid att svara på undersökningen. Din åsikt är viktig för oss och en del av hur vi kan förbättra kommunen, säger Maria Karlsson, enhetschef på Medborgarservice.

Resultatet visar att majoriteten är nöjda med bemötandet, men upplever att det blivit något svårare att förstå information och att hitta rätt väg in i kommunen, särskilt via e-post.

Förbättringar inom flera områden

Undersökningen utgår från bemötande och enkelhet inom olika områden. Området miljö (tillstånd och tillsyn) har ökat, det beror bland annat på att miljökontoret har arbetat med att skapa förtroende och förutsägbarhet i kontakt med företagen.

Inom frågor som handlar om vård och omsorg har också kommunen ökat i andelen positiva svar. Ett konkret exempel är att handläggare inom myndighetsutövningen för äldre och personer med funktionsnedsättning har tydliggjort sina telefontider.

– Vi har gjort en förändring med att alla handläggare har samma telefontid. Tidigare hade alla handläggare sina telefoner öppna efter tillgänglighet i sina kalendrar. Nu är det tydligare för de vi möter vilka tider som gäller, säger Evelina Karlsson, enhetschef.

Det har även gjorts ett arbete internt inom omsorgs- och socialförvaltningen kring samverkan.

– Vi har genomfört olika projekt som bygger på ökad samverkan, till exempel mellan biståndshandläggare, hemtjänst, hälso- och sjukvårdsenheten. Det har lett till att vi har närmare till varandra. Det gör att hemtjänstkunder fått bättre bemötande för att medarbetarna känner sig tryggare med vad som sagts och gjorts av andra medarbetare inom förvaltningen, säger Elin Järpenmyr, enhetschef Skänninge hemtjänst.

Inom kommunen pågår just nu ett införande av att Medborgarservice ska hjälpa till med enklare ärenden.

– Under hösten kommer vi att fortsätta vårt samarbete med verksamheterna. Vi kommer även att titta på resultatet tillsammans och se över hur vi kan förbättra kommunens bemötande och tillgänglighet, säger Maria Karlsson.

Mer information

Resultat servicemätning 2025 (PDF) Pdf, 580.8 kB.

Vi vill bli bättre för dig

Mjölby kommun satsar på medborgardriven utveckling

Kontakt

Medborgarservice
Telefontider
Måndag till torsdag: 7.30–16.30Fredag: 7.30–16

Uppdaterad: