Publicerad:
Pressmeddelande: Kokningsrekommendationen hävd
Mjölby kommun häver den tidigare utfärdade kokningsrekommendationen som utfärdades i samband med en större vattenläcka i Mantorp den 26 maj 2026.
Boende, företag, verksamheter och andra berörda i Mantorp, Spångsholm och Öjebro kan nu åter använda kranvattnet som vanligt utan att först koka det.
Provsvar visar god kvalitet
Efter genomförda analyser och uppföljande vattenprover har kommunen nu fått provsvar som visar att vattnet håller god kvalitet och är fullt säkert att använda för både dryck och matlagning.
Tack
Mjölby kommun vill tackar alla som har följt kokningsrekommendationerna under perioden. Samarbetet med allmänheten har varit viktigt för att hantera situationen på ett tryggt och effektivt sätt.
Fortsätt följa händelseutvecklingen på mjolby.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Kontakt
Om du har frågor är du välkommen att kontakta
Johan Cöster, samhällsbyggnadschef.
Telefon: 010-234 50 08
E-post: johan.coster@mjolby.se
Uppdaterad: