Pressmeddelande: Mjölby kommun lanserar ny sms-tjänst

Mjölby kommun strävar efter att digitalisera och förbättra sin service ut mot kommuninvånarna. Som ett led i det arbetet lanseras nu en ny sms-tjänst för att informera våra kommuninvånare om eventuella driftstörningar i vattennätet. Tjänsten ska användas vid både planerade och akuta driftstörningar som kan påverka våra kunder.

Våra kommuninvånare kan nu få aktuell information direkt till sin mobil via ett sms om det uppstår ett avbrott eller någon driftstörning i vattennätet på adressen de angett. Mjölby kommun önskar därför att alla som är intresserade av sms-tjänsten går in på mjolby.se/sms-tjanst och registrerar sig, så vi når ut med sms:en till så många som möjligt. Webbsidan offentliggörs på morgonen torsdagen den 4 april.

Så fungerar sms- tjänsten

Vid de tillfällen som Mjölby kommun har planerade eller akuta vattenavstängningar får alla som har ett mobilnummer registrerat på den berörda adressen och som är över 16 år, ett sms med kortare information om vad som händer. Som avsändare av sms:en står det Mjolby VA. Mjölby kommun skickar bara sms till de kunder och fastigheter som vi ser påverkas av det aktuella avbrottet.

-Det är ett sätt att utveckla vår service mot våra kunder ännu mer. Vi ser att det finns en efterfrågan för den här typen av tjänst, både i verksamheten och ute hos våra kommuninvånare. Det känns därför väldigt positivt att vi nu kan erbjuda den här sms- tjänsten som vi tror kommer mottas väldigt positivt, säger Maritha Hörsing, VA- Avfallschef.

Sms- utskicken är ett komplement till övriga informationskanaler och därmed inte den enda informationskällan.

Alla kan registrera sig

För att få de här sms:en från Mjölby kommun registrerar du dig via en portal på mjolby.se/sms-tjanst. Där anger du ditt mobilnummer, namn, adress och e-post. Därefter kan kommunen sända meddelande till rätt telefonnummer och till rätt geografiska område som berörs.

Registrera dig på fler adresser

Du kan anmäla dig till flera adresser och även registrera ditt nummer även om du inte bor i Mjölby kommun. Det kan till exempel vara aktuellt om du har fler fastigheter eller om du vill ha information som rör en anhörigs adress.

Kontaktperson

Vill du veta mer om sms- tjänsten är du välkommen att kontakta Magnus Johansson, driftchef VA- nät kund på telefonnummer 010- 234 50 59 eller via e post magnusg.johansson@mjolby.se