Pressmeddelande: Elever röstar på namnförslag för nya skolan i Mjölby

Elever i Mjölby tätort får rösta fram namnet för den nya skolan som byggs i Sjunningsfält. Den nya skolan, med plats för 630 elever från förskoleklass till årskurs sex, beräknas vara klar i juni 2026. Det vinnande namnet presenteras den 16 februari på mjolby.se.

Skissbild över hur skolan kommer att se ut. Fasad i trä och mycket grönska.

Under januari och februari röstar eleverna i Mjölby tätort fram namnet på den nya skolan som byggs i området Sjunningsfält. Eleverna i förskoleklass till årskurs sex på Vasaskolan, Egebyskolan, Blåklintskolan och Lagmansskolan får rösta mellan fem olika namnförslag.

Namnförslagen:

• Östra skolan
    Skolan ligger i den östra delen av Mjölby.
  • Tallhöjdens skola
    Det finns många tallar i skogen där skolan ligger. Det kommer att finnas tallar på skolgården och skolan ligger på en höjd.
  • Bockarpsskolan
    Bockarpsvägen ligger i nära anslutning till skolan och är en av de vägar som leder in till skolan.
  • Lejonbackens skola
    Det finns en pulkabacke i närheten av skolan som Mjölbyborna kallar för Lejonbacken.
  • Kantarellskolan
    Kvartersnamnen och gatunamnen i närheten av den nya skolan har olika svampnamn. Det finns även kantareller i skogen vid skolan.

Namnförslagen är framtagna av samhällsbyggnadsförvaltningen och utbildningsförvaltningen utifrån att skolans namn ska reflektera omgivning och närmiljö.

Skolan klar 2026

Den nya skolan har plats för 630 elever i förskoleklass till årskurs sex. Byggnationen av den nya skolan beräknas starta under sommaren 2024 och planeras vara klar i juni 2026.

Viktigt med barnens inflytande

Under hösten 2021 bjöds elever i förskoleklass till årskurs sex, pedagoger och rektorer från Vasaskolan, Egebyskolan och Blåklintsskolan i Mjölby in till en workshop vid den blivande skolgården. Syftet var att få barnens perspektiv på hur skolgården skulle kunna se ut och att fånga upp de idéer och tankar barnen fick av att vara på den aktuella platsen. Den nya skolgården har utformats ifrån dessa förslag.

Det nya namnet presenteras 16 februari

Det vinnande namnet presenteras fredagen den 16 februari 2024 på mjolby.se.

Om du har frågor eller vill komma och vara med vid ett av de tillfällen då barnen röstar, är du välkommen att kontakta:

Jenny Ristorp
Kommunikatör samhällsbyggnadsförvaltningen
jenny.ristorp@mjolby.se

Högupplöst bild på nya skolan.

Högupplöst bild på skolans entré.

Bilderna är framtagna av arkitektbyrån Snidare arkitekter.