Publicerad:
Ranking av företagsklimatet i Mjölby kommun
Den 24 september presenterade Svenskt Näringsliv sin årliga ranking av företagsklimatet i landets kommuner. Mjölby kommun placerar sig i år på plats 139, vilket är en nedgång jämfört med 2024 då kommunen låg på plats 117 av 290 kommuner.
Varje år mäter Svenskt Näringsliv företagares upplevelser av att driva företag i sina hemkommuner. Årets undersökning bygger på cirka 32 000 svar i hela Sverige.
– Vi har tappat placeringar sedan förra året, vilket vi inte är nöjda med. Vi är tacksamma för enkätsvaren, vi använder dem som ett av flera underlag för att planera för hur vi kan förbättra för företagen i kommunen. Sedan förra året har vi påbörjat aktiviteter som vi tror kommer förbättra näringslivsklimatet på sikt, säger Hanna Hammarlund, chef för kommunens näringslivskontor.
Mjölby kommun har höga ambitioner för framtiden. Kommunstyrelsens ordförande, Cecilia Burenby, berättar att målet är att Mjölby ska tillhöra de 25 procent bästa kommunerna i landet när det gäller företagsklimat. Visionen är också att vara västra Östergötlands starkaste tillväxtmotor år 2045.
– Näringslivsklimatet är en prioriterad fråga för oss politiker och arbetet med att vända trenden är i full gång, säger Cecilia Burenby.
Kommunfullmäktige har nyligen beslutat om en ny näringslivsstrategi. Den beskriver ett långsiktigt och strukturerat arbete för att stärka företagsklimatet, med fokus på allt från bemötande och service till kompetensförsörjning.
– Nu fortsätter vi med att omsätta strategin i praktiken. Tillsammans med våra företag ska vi se till att Mjölby blir en ännu mer attraktiv plats att starta, driva och utveckla företag i.
Pågående förbättringsarbete
Mjölby kommun arbetar redan med insatser för att stärka näringslivet och förbättra servicen till företagen.
En fråga som sticker ut i enkätsvaren är att man efterfrågar kortare handläggningstider.
– Vi arbetar för att göra kontaktvägarna enklare så att företagare snabbare ska få svar på sina frågor, säger Hanna Hammarlund.
Företagarna efterfrågar också bättre samverkan mellan skola och näringsliv.
– Kommunen för dialog med flera företag om hur våra utbildningar ska matcha deras framtida kompetensbehov.
Genom Sveriges kommuner och regioners (SKR) mätning ”Insikt” kan kommunen löpande följa hur nöjda företagare och andra verksamheter är efter kontakt med kommunen.
– Där ser vi att kundnöjdheten utvecklas i positiv riktning.
Näringslivskontoret har gjort ett stort antal företagsbesök under året, ibland tillsammans med politiker. De har också uppskattade frukostträffar för företagare.
– Det är bra tillfällen att lyssna in hur företagarnas situation ser ut och vad de efterfrågar av oss. Det gör oss också mer tillgängliga och skapar bra relationer med företagarna, vilket är jätteviktigt för både dem och för oss.
Om Svenskt Näringslivs undersökning
Svenskt Näringsliv är en ideell förening som består av 49 bransch- och arbetsgivarorganisationer. De driver frågor som är viktiga för näringslivet i Sverige. Syftet med deras årliga ranking är att låta företagare i Sveriges alla kommuner ge sin bild av hur de tycker företagsklimatet i den egna kommunen är.
Undersökningen i helhet på webbplatsen lokalt företagsklimat Länk till annan webbplats.
Uppdaterad: