Publicerad:
Från jord till bord – barnens egen skörd på Ängahuset
På förskolan Ängahuset i Väderstad växer inte bara barnen utan också jordgubbar, majs och potatis. Genom odling, sagor och sång får barnen följa växternas resa från jord till bord. Och lärandet? Det spirar överallt, i enlighet med förskolans läroplan.

På Ängahusets förskola får barnen vara med och odla. Förskolläraren Anki Hermansson visar bildstöd om odlingen för barnen.
För ett år sedan stod utbyggnaden av Ängahusets förskola klar. Med den kom stora planteringskärl i betong och ännu större möjligheter till utforskande och lärande.
– Vi har odlat jordgubbar, tomat, potatis, gurkor och majs. Förra året kunde vi till och med ge skörden till köket, så barnen fick äta potatisen och grönsakerna till lunch, berättar Anki Hermansson, förskollärare på avdelningen Plogen.
Odlingen följer ett pedagogiskt årshjul som bygger på förskolans läroplan. Det är ett konkret sätt att arbeta mot målen om att barnen ska få möjlighet att "utveckla förståelse för samband i naturen och för naturens kretslopp samt för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra." (Förskolans läroplan, lpfö 18)

Johanna och Anki arbetar på Ängahusets förskola.
Bokintresset har ökat
Samtidigt med planteringen arbetar barnen med Anna-Clara Tidholms bok Alla får åka med. Bokens karaktärer följer med genom dagen på förskolan – från sångstund till måltid – och äter samma grönsaker som barnen själva odlat.
– Barnen älskar att läsa böcker, och bokintresset har ökat sedan vi började jobba mer med språkutveckling och läsning kopplat till andra aktiviteter, säger Johanna Hjelm-Thiger, barnskötare.
Teckningar, bildstöd och samtal om odlingarna finns även med vid matbordet. På så sätt skapas en röd tråd mellan upplevelserna, språket och barnens egna erfarenheter i linje med målet från läroplanen att ”barnen ska erbjudas en stimulerande miljö där de får förutsättningar att utveckla sitt språk genom att lyssna till högläsning och samtala om litteratur och andra texter”.
Barnens intresse för odling är stort
När Anki visar barnen en dokumentationsbild frågar hon: ”Vad började vi med?” Ett barn svarar: ”Kobajs.” Hon ler och bekräftar: ”Just det, vi hade gödsel i jorden.”
Här får barnen träna ordförråd och naturkunskap i ett sammanhang de förstår. De får se hur något växer, följa processen, skörda och till slut smaka.
– Många barn har aldrig odlat förut, men när de får chansen är de väldigt engagerade och de tröttnar inte, säger Anki.
Före utplantering har plantorna förodlats inne i matsalen. De har stått nära maten, så att barnen kan följa deras utveckling dag för dag och prata om den medan de äter.

Barnskötaren Johanna har jobbar på Ängahuset i över 8 år och har själv ett stort intresse för odling.
När kollegors intresse får blomstra
Att odlingen blivit så naturlig del av verksamheten är mycket tack vare pedagogernas engagemang. Både Anki och Johanna har egna kolonilotter ett intresse som får ta plats även i det pedagogiska arbetet.
– Det är roligt att kunna nyttja allas olika styrkor. Vi har en kollega som är fantastisk på att sjunga och få med barnen i sång och rörelse, hon ansvarar och håller i sångstunden, medan vi kan ta extra ansvar för odlingarna, säger Johanna.
Och för barnen på Ängahuset? Där är världen just nu fylld av jord, rötter och små gröna blad.
Uppdaterad: