Mjölby kommun, länk till startsidan

Publicerad:

Patricia skapar trygghet och glädje

Patricia Axelsson tittar in i kameran och ler. Hon står utomhus framför en parkering.

"Varje dag är spännande och ser olika ut. Det är fantastiskt att känna att man gör skillnad", säger Patricia Axelsson som jobbar som undersköterska inom hemtjänsten i Skänninge och Väderstad.

I Skänninge och Väderstad möts personer som får hemtjänstinsatser av Patricia Axelssons varma leende och hjälpande händer. Efter 22 år i hemtjänsten är det tydligt att Patricia hittat sitt drömjobb – och hon har inga planer på att byta bana.

Patricia arbetar som undersköterska i Mjölby kommuns hemtjänst. Hennes arbetsdagar fylls av cirka tolv hembesök hos kunder som behöver stöd i sin vardag. Främst i Skänninge och Väderstad, men ibland även i Mjölby. Att möta varje person utifrån deras behov är en självklarhet.
– Det kan vara det enda besöket de får på hela dagen. Då betyder det så mycket att vi sitter ner en stund, pratar och verkligen visar att vi bryr oss. Varje dag är spännande och ser olika ut. Det är fantastiskt att känna att man gör skillnad, säger Patricia med ett leende.

Delaktighet som gör skillnad

Det senaste året har hemtjänsten i Skänninge/Väderstad genomgått en stor förändring i samband med ett bemanningsprojekt. Projektet innebar att enheten är först ut i förvaltningen med att ta bort de tidigare delade turerna på schemat. Något som både Patricia och hennes kollegor hade hoppats på länge.
– Vi började prata om det på ett personalmöte. Alla var överens om att vi ville testa att ta bort de delade turerna, berättar hon.
– Det är det bästa vi har gjort! Vi medarbetare fick vara delaktiga i processen och scheman planerades utifrån både brukarnas behov och våra egna önskemål.

I dag arbetar Patricia främst kvällspass. Ett upplägg som passar hennes livssituation bättre än tidigare. Den nya schemaläggningen har lett till förbättrad arbetsmiljö, större återhämtning och mer förutsägbara arbetsdagar.

– Inom vård och omsorg har vi medarbetare som arbetar dygnet runt – från att ta ut en soppåse till att vara en trygg hand när någon tar sitt sista andetag. Att de får vara delaktiga i att påverka sitt schema är det minsta jag som chef kan bidra med. Vi har inte kunnat tillgodose alla önskemål, men vi vet att vi gjort allt vi kunnat, säger Elin Järpenmyr, enhetschef Skänninge/Väderstad.

Patricia Axelsson och Elin Järpenmyr står bredvid varandra och tittar in i kameran.

Undersköterskan Patricia Axelsson och Elin Järpenmyr, enhetschef, är glada över delaktigheten i arbetet med det nya schemat.

Ett nytt sätt att arbeta

Förändringarna innebär också att de så kallade rygg mot rygg-passen, där kvällspass följs av tidiga morgnar, har försvunnit. Samtidigt har 10-veckorsschemat ersatts av ett fast 4-veckorsschema, vilket har skapat bättre återhämtning, tydligare planering och större trygghet för medarbetarna.

När all dagpersonal nu börjar klockan 07 har också gemenskapen stärkts. Det skapas utrymme att prata ihop sig inför dagen samtidigt som brukarna får stöd tidigare på morgonen, vilket är sådant som kunderna uttryckt behov av.

– Det är med stor glädje jag hör medarbetare som arbetat i många år säga att de aldrig haft ett så bra schema. Genom välmående medarbetare skapar vi förutsättningar för ett hållbart arbetsliv och god omsorg för dem vi finns till för, fortsätter Elin.

Tillsammans för framtiden

Patricia är också handledare för undersköterskestudenter och brinner för att utvecklas – både själv och tillsammans med nya kollegor.
– Det är viktigt att vi lyssnar på nya idéer och lär av varandra. Delaktigheten är hög hos oss, och vi diskuterar och löser problem tillsammans varje dag, berättar Patricia.

Hon lyfter också fram det goda samarbetet med andra professioner som arbetsterapeuter, fysioterapeuter och sjuksköterskor inom hemsjukvården – ett lagarbete som gör skillnad för brukarna.

Patricia Axelsson och Elin Järpenmyr går mot kameran.

"Det bästa med mitt jobb är att veta att jag har gjort någons dag bättre" säger Patricia Axelsson och Elin Järpenmyr håller med.

När Patricia pratar om sitt arbete lyser hon upp:
– Det bästa med mitt jobb är att veta att jag har gjort någons dag bättre. Det kan vara ett leende, en hjälpande hand eller bara en pratstund. Jag vet att jag är omtyckt och att jag gör skillnad.

Hon menar också att arbetsmiljön kan bli ännu bättre om vi lyfter varandra oftare:
– Vi behöver ge mer positiv feedback och komplimanger. Det får människor att må bra och skapar en bättre arbetsmiljö.

Att få vara en del av förändringen, tillsammans med engagerade kollegor och en lyhörd ledning, har skapat både stolthet och framtidstro – för Patricia och för hela hemtjänstgruppen.

Uppdaterad: