Publicerad:
Tre nya e-tjänster för effektivare avfallshantering
Mjölby kommun har nu tre nya e-tjänster som ska underlätta hanteringen av våra avfallsärenden för både privatpersoner och företag. Syftet med de digitala tjänsterna är att förenkla ansökningsprocesser och säkerställa att all nödvändig information inkluderas. En smidigare och mer effektiv hantering.
De nya e-tjänsterna
- Dela kärl med granne
Länk till annan webbplats.
En e-tjänst som möjliggör för villa- eller fritidshusägare att dela kärl med en närboende granne. - Ersättning för förpackningsinsamling
Länk till annan webbplats.
En e-tjänst som riktar sig till dig som är ansvarig för avfallshanteringen i flerbostadshus, en bostadsrättsförening eller en samfällighetsförening. Här kan du rapportera insamling av förpackningar och ansöka om ersättning för hanteringen. - Samlokaliserad insamling av förpackningsavfall
Länk till annan webbplats.
Den 1 januari 2024 tog Mjölby kommun över ansvaret för insamlingen av hushållens förpackningar.
Om du representerar en samlokaliserad verksamhet och fortsatt ska dela avfallsutrymme och andra kärl med bostäder så använder du den här
e-tjänsten. Här kan du anmäla dina uppgifter om avfallshantering till kommunen för att kunna få ersättning.
Med samlokaliserad verksamhet menas företag eller andra verksamheter som delar avfallsutrymme och kärl med bostäder.
Vår e-tjänsetportal
I Mjölby kommuns e-tjänsteportal Länk till annan webbplats. hittar du fler e-tjänster där både kommuninvånare och företag kan hantera sina ärenden dygnet runt.
Med våra e-tjänster kan du bland annat göra en flyttningsanmälan, hantera ärenden som rör vatten och renhållning, ansöka om förkola och fritidshem, bygglov och byggärenden bara för att nämna några av alla e-tjänster.
För att använda e-tjänsterna krävs inloggning och signering med e-legitimation, exempelvis bank-id, vilket säkerställer att Mjölby kommun vet vem som använder tjänsterna och att rätt person får tillgång till sina ärenden.
Uppdaterad: