Mjölby kommun, länk till startsidan

Publicerad:

Nu byter vi ut trygghetslarmen

Mjölby kommun har under 2023 tecknat avtal med en ny leverantör av trygghetslarm. Under början av året så startade vi arbetet med att byta ut larmen hos de som bor i ordinärt boende. Efter det görs byten av trygghetslarmen på våra gruppbostäder och för de med boendestöd.

Det är företaget Everon som är ny leverantör av kommunens trygghetslarm. Installationen av de nya larmen görs av företaget tillsammans med medarbetare från omsorgs- och socialförvaltningen.

Under hösten så installerades de nya trygghetslarmen på kommunens alla vårdboenden. Alla berörda medarbetare får utbildning i hur de nya larmen fungerar.

Vad innebär det för våra kunder?

När installationen av trygghetslarmen görs byts larmenheten ut och hemtjänsttagaren får en ny larmknapp. Larmenheten kan sättas upp på vägg eller läggas på bord, fönsterbräda eller byrå. Den ska anslutas till ett eluttag. Larmet testas när bytet görs. Arbetet görs under perioden januari till maj 2024. Besöken görs bara när kunden är hemma.

Vill du veta mer om trygghetslarm?

Trygghetslarmet bidrar till att du känner dig tryggare i ditt hem. Genom att trycka på trygghetslarmet så kommer du via larmcentralen i kontakt med personal dygnet runt, om du till exempel ramlar i din bostad. Hur du ansöker om trygghetslarm finns på vår våra sidor om välfärdsteknik.

Uppdaterad: