Mjölby kommun, länk till startsidan

Publicerad:

Personuppgiftsincident när trygghetslarmen inte fungerade

Den 23 mars när trygghetslarmen var ur funktion på grund av en driftstörning hos leverantören inträffade även en personuppgiftsincident.

Händelsen var en så kallad personuppgiftsincident enligt Dataskyddslagstiftningen (GDPR) och gäller omsorgstagare som har trygghetslarm. Det betyder att en obehörig aktör sannolikt fått tillgång till personuppgifter. Utredning av detaljerna kring det inträffade pågår fortfarande av leverantören Careium. Mjölby kommun gjorde under fredagseftermiddagen den 24 mars en anmälan till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Incidenten drabbade 150 kommuner.

I dagsläget inväntar vi mer information från leverantören och vi uppdaterar nyheten så fort vi vet mer. Alla berörda personer kommer att få skriftlig information.

Har du frågor om GDPR, kan du kontakta Mjölby kommuns dataskyddsombud via e-post: dataskyddsombud@mjolby.se

Uppdaterad: