Mjölby kommun, länk till startsidan

Publicerad:

Uppdatering: Nu fungerar larmen igen - detta efter en tillfällig driftstörning med våra trygghetslarm

Just nu har vår leverantör problem med att ta emot larm från våra trygghetslarm. Leverantören arbetar så snabbt de kan med att hitta en lösning. Vi förstår att detta kan skapa oro och det vi gör nu är att ta kontakt med våra kunder på olika sätt och säkerställer att de mår bra.

Uppdatering den 24 mars klockan 08:40:
Sedan igår kväll fungerar igen larmsystemet hos vår leverantör. Det betyder att våra kunder igen kan larma som vanligt på sina trygghetslarm.

Uppdatering den 23 mars klockan 15:06:
Leverantören Careium anger på sin webbplats att "Felet är lokaliserat och vi arbetar för att återfå full funktionalitet så snart som möjligt."

På leverantörens webbsida kan du läsa mer om vad som hänt Länk till annan webbplats.

Bakgrund

Det var under natten till den 23 mars som det blev problem med en server hos vår leverantör. Det betyder i praktiken att när en vårdtagare trycker på sitt trygghetslarm så går inte larmet fram till larmcentralen. Det är nattpatrullen som larmcentralen kontaktar under nattetid och under dagtid så kontaktas planeringsenheten.

Det är en större nationell driftstörning och vi hoppas att vår leverantör kommer att ha löst problemet inom kort.

Vad gör vi nu?

Vi tar just nu kontakt med de som har trygghetslarm genom först ett telefonsamtal och når vi inte personen så åker vi hem till våra kunder för att se så allt är bra.

Vem kontaktar man för hjälp när trygglarmen inte funkar?

Om du behöver hjälp eller känner dig orolig så ring först till den hemtjänstgrupp som du tillhör. Telefonnumret står i din hemmapärm som du har fått sedan tidigare.

Nedan är telefonnummer till respektive hemtjänstgrupp som du kan ringa när det gäller frågor kring trygghetslarmen:

Får du inte tag på din hemtjänstgrupp, så ring vår planeringsenhet på telefonnummer 010-234 56 88.

Alla telefonnummer ovan kommer automatiskt att kopplas över till Nattpatrullens telefon under natten.

Är läget akut så ring 112.

Vad blir nästa steg?

Vi avvaktar nu besked från leverantören om när problemet ska vara löst. Efter det tar vi beslut om vad som händer.

Uppdaterad: