I kommunen finns en renhållningsordning. Den består av avfallsföreskrifter om vad som gäller för avfallshanteringen och en avfallsplan. Det finns även två taxor där det står vad allt kostar och vad som ingår i dessa taxor.
Som villaägare betalar du en grundavgift, den är lika stor för alla. Du betalar också en hämtnings- och behandlingsavgift, hur stor den summan blir beror på storleken på sopkärlet och hur ofta soporna hämtas. I avgifterna som du betalar ingår också att du kan lämna en viss mängd avfall på Hulje återvinningscentral.
Vill du som privatperson dela avfallskärl med din granne gör du ansökan via vår e-tjänst.
Som hyresgäst i ett flerfamiljshus betalar du oftast dina avgifter via hyran. Du kan också lämna en viss mängd avfall på Hulje återvinningscentral.
Som företagare eller verksamhetsutövare betalar du en lägre grundavgift än vad privatpersoner gör. Därför ska du betala när du lämnar avfall på Hulje återvinningscentral.
Grundavgift | Rörlig avgift |
---|---|
912 kr | 1035 kr |
Grundavgift | Rörlig avgift |
---|---|
507 kr | 538 kr |
Grundavgift | Rörlig avgift |
---|---|
599 kr | 4 760kr |
Grundavgift | Rörlig avgift |
---|---|
567 kr | 4 831 kr |
Avfallsplanen är Mjölby kommuns styrande dokument för avfallshantering. I den anges mål och strategier för avfallshanteringen i kommunen.
I avfallsplanen formuleras åtgärder och ansvarsfördelning mellan kommunala förvaltningar. Avfallsplanen skapar möjligheterna för att avfallshanteringen i Mjölby ska öka takten upp till de två översta trappstegen på avfallstrappan, det vill säga återbruk och förebyggande av avfall.