Från den 1 juli 2023 gäller de nya bidragsreglerna. Kultur- och fritidsnämnden fattade beslut på sitt sammanträde den 14 juni 2023.
En omfattande och stimulerande fritid är en av de viktigaste komponenterna för att invånarna i Mjölby kommun ska trivas och vilja bo där. Det ideella föreningslivet bidrar med en stor del av kommunens utbud av bra och varierande aktiviteter vilket i sin tur också i hög grad medverkar till att uppfylla kommunens vision 2045 där ”Ett blomstrande kultur- och fritidsutbud samt ett ovanligt rikt föreningsliv bidrar till det goda livet här”
Kultur och fritidsnämnden har i uppdrag att i egen regi och genom att stödja föreningslivet, skapa bästa möjliga förutsättningar för kommunens invånare att utöva aktiviteter som bidrar till en varierande och innehållsrik fritid. En del av nämndens stöd utgörs av direkta bidrag, en annan del genom att tillhandahålla kommunala lokaler/anläggningar med subventionerade hyror. Stöd ges även till de föreningar som äger och förvaltar egna anläggningar.
För att en förening ska kunna söka föreningsbidrag krävs att föreningen är registrerad i kommunens föreningsregister. För att bli godkänd och registrerad ska protokoll från möte vid föreningens bildande alternativt årsmöte, stadgar samt intyg om organisationsnummer lämnas till kultur- och fritidsförvaltningen. Föreningen ska också göra en föreningsregistrering via föreningsregistret på kommunens hemsida.
Följande generella regler gäller:
Alla registrerade föreningar har möjlighet att söka kommunens olika former av föreningsbidrag. Under respektive bidragsrubrik anges de speciella regler och villkor som gäller för de olika bidragsformerna.
Utöver de generella reglerna gäller följande för de föreningar som upprätthåller eller ansöker om kommunalt stöd:
Samtliga föreningar som bedriver barn- och ungdomsverksamhet och som erhåller verksamhetsbidrag är skyldiga att ta del av, behandla och skriva under kommunens förväntansdokument. Uppföljning och uppdatering sker i samband med ordinarie dialogmöte.
Dialogmöten genomförs vartannat år och är obligatoriskt för de föreningar som erhåller något av följande bidrag:
Dialogmötet syftar till att följa upp respektive förenings verksamhet, lyfta eventuella problem/utmaningar, framtidsfrågor, i förekommande fall utvärdera och teckna nya avtal, följa upp förväntansdokument med berörda föreningar.
Vid försent inlämnad ansökan görs avdrag från sökt/beviljat bidrag enligt följande:
Förening med säte i annan kommun kan efter särskild prövning erhålla bidrag för verksamhet som bedrivs i Mjölby kommun.
Ekonomiska föreningar samt fackliga och andra organisationer vars huvudsakliga uppgift är att tillvarata enskilda medlemmars yrkesmässiga eller ekonomiska intressen är inte berättigade till bidrag och föreningstaxa. Exempel på sådana föreningar/organisationer är personalklubbar, skol-, student- och föräldraföreningar.
Bidrag ges inte till politisk eller religiös verksamhet. Däremot kan politiska och religiösa föreningar söka bidrag för traditionell kultur- och fritidsverksamhet om den till övervägande del, saknar politiska och religiösa syften och innehåll.
Kultur- och fritidsförvaltningen förbehåller sig rätten till tolkningsföreträde av gällande bidragsreglemente.
Bidraget avser att stödja föreningsaktiviteter i åldersgruppen 7–25 år.
Förening som bedriver barn- och ungdomsverksamhet (7–25 år) och/eller verksamhet för personer med funktionsnedsättning. För deltagare med funktionsnedsättning finns ingen övre åldersgräns. Föreningen ska under föregående kalenderår ha genomfört minst 20 godkända sammankomster och ha minst 10 aktiva [1] medlemmar i åldersgruppen 7–25 år för att kunna söka bidraget.
Bidrag utgår med ett fast belopp på 30 kronor per bidragsberättigad ledarledd sammankomst samt med ett rörligt belopp per deltagartillfälle enligt följande åldersindelning:
7–12 år 8 kronor per deltagartillfälle
13–20 år 14 kronor per deltagartillfälle
21–25 år 5 kronor per deltagartillfälle
Funktionsnedsatt 25 kronor per deltagartillfälle (ingen övre åldersgräns)
1. Med bidragsberättigad sammankomst menas en aktivitet
2. Ingen övre gräns för antalet deltagare vid en sammankomst, förutsatt att det finns minst en ledare per 20 deltagare. Exempelvis 60 deltagare kräver minst tre ledare för att bidrag ska utgå för samtliga deltagare.
3. Bidrag utgår endast en gång per dag och grupp. Gäller även vid lägerverksamhet, tävlingar och liknande då bidrag endast utgår för en sammankomst per dag oavsett antal tränings-/tävlingstillfällen. Den som deltar i mer än en sammankomst per dag inom samma förening får bara medräknas vid en av dessa sammankomster (gäller även för ledare i bidragsberättigad ålder)
4. En grupp får inte ur redovisningssynpunkt delas i mindre grupper för att få mera bidrag. Med grupp menas en naturlig träningsgrupp som inte är konstruerad. Ett lag, nybörjargrupp, juniorlag etcetera, kan endast redovisas som en sammankomst, oavsett om träningen bedrivs i mindre grupper och med flera ledare.
5. Vid varje sammankomst ska underlag för närvaro registreras digitalt eller via närvarokort. Gruppledare ska vara utsedd av föreningen, vara lägst 13 år och vara närvarande under hela sammankomsten. Gruppledare kan inte redovisningsmässigt vara ledare för flera grupper samtidigt.
6. För aktiviteter under skoltid, eller verksamhet som beviljats annat kommunalt stöd utgår inte verksamhetsbidrag.
Ansökan om bidrag sker digitalt via kommunens hemsida, ”Webansökan Föreningsbidrag”, och ska vara kultur- och fritidsförvaltningen tillhanda senast 25 februari. Närvarokort ska inte bifogas ansökan men kan begäras in vid granskning.
Utbetalning sker senast 30 april.
[1] Med aktiv medlem avses deltagare som medverkat vid minst fem av föreningens redovisade sammankomster
Bidrag avser stöd till föreningens hyreskostnader för externt hyrda lokaler.
Förening som bedriver barn- och ungdomsverksamhet. Föreningen ska under föregående kalenderår ha genomfört minst 20 godkända sammankomster och ha minst 10 aktiva medlemmar i åldersgruppen 7–25 år för att kunna söka bidraget.
Bidrag utgår med 40 procent av redovisad hyreskostnad föregående år.
Hyresbidrag kan utgå med maximalt 60 000 kronor per förening och år.
Ansökan om bidrag sker digitalt via kommunens hemsida, ”Webansökan Föreningsbidrag”, och ska vara kultur- och fritidsförvaltningen tillhanda senast 1 april.
Utbetalning sker senast 30 juni.
Stöd till förening för drift av egen anläggning.
Förening som bedriver barn- och ungdomsverksamhet. Föreningen ska under föregående kalenderår ha genomfört minst 20 godkända sammankomster och ha minst 10 aktiva medlemmar i åldersgruppen 7–25 år för att kunna söka bidraget.
Bidrag utgår med fast belopp per anläggning/år. Bidragets storlek fastställs via avtal tecknat mellan kultur- och fritidsförvaltningen och föreningen. Som grund för avtalet finns förteckning med fastställda belopp för respektive typ av anläggning. Bidrag per anläggning kan justeras efter följande kriterier:
Avtal tecknas för en period om två år. Uppföljning/utvärdering och tecknande av nytt avtal sker i samband med ordinarie dialogmöte. Eventuella förändringar som sker under avtalsperioden regleras i nästkommande avtal.
Ansökan behöver inte göras i de fall det finns tecknade avtal. Ny förening/anläggning ansöker skriftligen till kultur- och fritidsförvaltningen om att avtal ska tecknas.
Avser stödja funktionsrättsförening med riktad verksamhet för personer med funktionsnedsättning.
Samtliga i kommunen registrerade föreningar inom kategorin funktionsrättsförening.
Bidrag utgår med fast belopp per förening och år. Bidragets storlek fastställs via avtal tecknat mellan kultur- och fritidsförvaltningen och föreningen. Som grund för avtalet anges föreningens tidigare verksamhetsvolym och hyresnivå.
Avtal tecknas för en period om två år. Senast under november månad under avtalets andra år ska uppföljning ske genom dialogmöte där nytt avtal tecknas. Eventuella förändringar som sker under avtalsperioden regleras i nästkommande avtal.
Ansökan behöver inte göras. Bidraget regleras via avtal.
Avser stödja pensionärsföreningar och deras möjligheter till att bedriva verksamhet för målgruppen pensionärer.
Samtliga i kommunen registrerade föreningar inom kategorin pensionärsförening.
Bidrag utgår med fast belopp per förening och år. Bidragets storlek fastställs via avtal tecknat mellan kultur- och fritidsförvaltningen och föreningen. Som grund för avtalet anges föreningens tidigare verksamhetsvolym och hyresnivå.
Ansökan behöver inte göras. Bidraget regleras via avtal.
Avser stödja hembygds- och bygdegårdsföreningar för vård och bevarande av kulturanläggningar samt stöd för den verksamhet som bedrivs vid respektive anläggning.
Samtliga i kommunen registrerade föreningar inom kategorin hembygds- och bygdegårdsföreningar och som har egen ägd anläggning.
Bidrag utgår med fast belopp per förening och år. Bidragets storlek fastställs via avtal tecknat mellan kultur- och fritidsförvaltningen och föreningen. Som grund för avtalet anges föreningens tidigare bidragsnivå samt genomförd inventering/verksamhetsuppföljning.
Ansökan behöver inte göras. Bidraget regleras via avtal.
Avser stöd till Sverok och dess medlemsföreningar inom Mjölby kommun som bedriver verksamhet inom Sveroks hobbygrenar: Bordsspel, Digitala spel, Levande spel och Spelkultur.
Registrerad förening i Mjölby kommun enligt Sveroks kriterier för ungdomsföreningsbidrag där mins 60 procent av föreningens medlemmar ska vara i ålder 6-25 år.
Fast bidrag till Sverok per registrerad förening i Mjölby kommun. För att bidrag ska utgå ska föreningen ha genomfört verksamhet i minst den volym som angivits i överenskommelse mellan kultur- och fritidsförvaltningen och Sverok.
Bidrag utgår per förening baserat på antal medlemmar inom intervall:
3 till 10, 1 000 kronor
11 till 20, 3 000 kronor
21 och uppåt, 5 000 kronor
Bidraget söks inte. Sverok redovisar årligen till kultur- och fritidsförvaltningen föreningarnas verksamhet i Mjölby kommun under föregående år.
Avser stöd till föreningar för att kunna utveckla och bedriva verksamhet som normalt inte ingår i föreningens utbud. Det kan exempelvis vara ett projekt, riktade insatser mot en bestämd målgrupp, insatser i ett specifikt bostadsområde etcetera.
Samtliga i kommunen registrerade föreningar.
Bidrag utgår i form av verksamhetsstöd och består av ett fastställt belopp för hela verksamhetsperioden. Bidrag kan även ges i form av uppdragsstöd där kultur- och fritidsförvaltningen är initiativtagare och uppdragsgivare.
Bidrag kan ges med maximalt 100 000 kronor per förening och år.
Ansökan sker digitalt via webansökan – föreningsbidrag och kan ske löpande under året. Varje ansökan åtföljs av ett dialogmöte. Plan för utbetalning och verksamhetsuppföljning bestäms specifikt för respektive ansökan.
Avser stöd för inköp av utrustning/inventarier, exempelvis möbler, datorer, hjälpmedel för funktionsnedsatta, maskiner, utrustning för skötsel av anläggning.
Bidrag ges inte för utrustning eller material av förbrukningskaraktär, exempelvis bollar, klubbor, matchställ/uniform.
Samtliga i kommunen registrerade föreningar.
Bidrag utgår baserat på beräknad kostnad för planerat eller genomfört inköp.
Ansökan sker digitalt via webansökan – föreningsbidrag och kan ske löpande under året. Utbetalning sker efter genomfört och redovisat inköp.
Avser att stödja offentliga arrangemang som är till gagn och bedöms ge ett mervärde till kommunens invånare och besökare. Exempel som kan beviljas stöd är konserter, teaterföreställningar, danser, utställningar, jubileumsfirande, idrottsarrangemang, guidningar.
Samtliga i kommunen registrerade föreningar.
Bidrag utgår i form av arrangörsbidrag och bidrag för övriga arrangemang. Varje ansökan bedöms utifrån attraktivitet/förväntad publik och det mervärde som ges kommunen.
Arrangörsbidrag:
Övriga arrangemang:
Ansökan sker digitalt via webansökan – föreningsbidrag. Ansökan sker löpande och ska vara kultur- och fritidsförvaltningen tillhanda i god tid före genomförandet av ett arrangemang.
Avser stöd till nya aktivitetsmiljöer, om- och tillbyggnader, renoveringar, energi och hållbarhetsprojekt, säkerhets- och trygghetsskapande åtgärder.
Samtliga i kommunen registrerade föreningar som äger egen anläggning eller disponerar anläggning under ägarliknade förhållanden.
Bidrag utgår efter enskild prövning av respektive ansökan.
Ansökan sker löpande. Varje ansökan åtföljs av ett dialogmöte för genomgång av projektet, tidplan, kalkyl etcetera.