Trygghetslarm är ett stöd som du kan få till ditt hem. Med trygghetslarmet kommer du via larmcentralen i kontakt med personal dygnet runt om du till exempel ramlar i hemmet. Det gör att du känner dig tryggare i din bostad.
Trygghetslarmet ersätter inte larmnummer 112 som går till SOS Alarm. Dock kan larmcentralen skicka vidare larmet direkt till 112. Du ska inte använda larmet för ärenden som inte är akuta, till exempel sysslor i hushållet.
Larmet har två delar, en telefondel och en del som du bär med dig som ett armband eller halsband. Du aktiverar larmet genom en knapptryckning. Signalen går till larmcentralen som frågar hur du mår och varför du larmat och tar sedan kontakt med kommunens personal.
Trygghetslarm får du låna av Mjölby kommun.
För att få ett trygghetslarm behöver du ett biståndsbeslut.
Kostnaden för ett trygghetslarm varierar beroende på din betalningsförmåga och om du har andra hemtjänstinsatser.
Ansök via blanketten i länken nedan eller vänd dig till en biståndshandläggare.
Blankett för ansökan om bistånd enligt SoL Pdf, 141.5 kB, öppnas i nytt fönster.
Blankett för uppsägning av insatser enligt SoL och/eller LSS Pdf, 72.9 kB, öppnas i nytt fönster.
Den enskilde måste själv ansöka om bistånd enligt socialtjänstlagen. Den enskilde kan ta hjälp av en anhörig för att kontakta biståndshandläggare eller att fylla i en skriftlig ansökan.
Enheten äldre och funktionsnedsatta
Telefontider för äldrehandläggarna är följande:
Vardagar kl 8:00-9:30
Telefon: 010-234 50 00
E-post, Äldre: utredning.aldre@mjolby.se
E-post, LSS: utredning.lss@mjolby.se