Trygghetslarm
Trygghetslarm är en tjänst som du kan ha i ditt hem för att kalla på stöd i oförutsedda situationer, exempelvis om du skulle råka ramla och inte kunna ta dig upp. Det gör att du känner dig tryggare i din bostad.
Trygghetslarmet består av en larmtelefon som installeras i ditt hem, samt en larmklocka som du bär kring halsen eller handleden. Om du behöver hjälp larmar du genom att trycka på larmklockan, när som helst på dygnet.
När du trycker på larmknappen kommer larmtelefonen ringa upp larmmottagaren, som i sin tur kontaktar larmteamet. Vid behov kommer de hem till dig.
För att kunna hjälpa dig på bästa sätt har larmteamet kontaktuppgifter till bland annat din distriktssköterska, omvårdnadspersonal och dina närmaste anhöriga.
Vad kostar trygghetslarm?
Kostnaden för ett trygghetslarm varierar beroende på din betalningsförmåga och om du har andra hemtjänstinsatser.
Ansökan om trygghetslarm
Blankett för ansökan om bistånd enligt SoL Pdf, 141.5 kB, öppnas i nytt fönster.
Blankett för uppsägning av insatser enligt SoL och/eller LSS Pdf, 121 kB, öppnas i nytt fönster.
Kontakt
Enheten äldre och funktionsnedsatta
Telefon: 010-234 50 00
E-post, Äldre: utredning.aldre@mjolby.se
E-post, LSS: utredning.lss@mjolby.se