Publicerad:
Bytesrätt och ångerrätt - det här gäller
Passade inte tröjan? Köpte du fel spelkonsol? När du som konsument ångrar ditt köp, vill byta vara eller få pengarna tillbaka, gäller olika lagar och villkor.
När du handlar på nätet har du för de flesta varor 14 dagars ångerrätt. Du har även ångerrätt om du köper något utanför ett företags affärslokaler, till exempel om företaget kommer hem till dig. Ångerrätten styrs av en lag och är inget företagen kan besluta om själva.
När du handlar i butik har du inte ångerrätt. Däremot kan butiker erbjuda öppet köp eller bytesrätt, som ger dig möjlighet att få pengarna tillbaka eller byta till en annan vara. Men det finns ingen lag som kräver att butiker måste erbjuda öppet köp eller bytesrätt.
Reklamation
En förutsättning för att varan ska ses som felaktig är att felet fanns i varan redan när du köpte den eller tog emot den.
Exempel på fel kan vara att varan fungerar dåligt, är trasig eller att varan levererades i en annan färg eller storlek än den du beställde.
Vad du kan kräva av företaget:
- I första hand: att du får felet åtgärdat eller får en ny vara
- I andra hand: att du får ett prisavdrag
- I tredje hand: att du får häva köpet
Allmän konsumenträtt
Konsumentverket har mer information om vad du som konsument har rätt till.
Ångerrätt, öppet köp och bytesrätt Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Reklamationsrätt och garanti Länk till annan webbplats.
Kommunens konsumentvägledning
Är du bosatt i Mjölby eller Boxholms kommun kan du få vägledning i olika konsumentfrågor av konsumentvägledare. Vägledningen är gratis.
Uppdaterad: