Mjölby kommun

Revisionsplan

Revisionsplan för 2025. Syftet med revisionsplanen är att på ett överskådligt sätt redovisa innehållet i revisionen för aktuellt år. Revisionsplanen är flexibel och kan justeras under året.

Den förtroendevalda revisorns uppdrag

Den förtroendevalda revisorns uppdrag regleras i kommunallagens 12 kap. I
uppdraget ingår att årligen granska all verksamhet som bedrivs inom nämndernas
ansvarsområden i den utsträckning som följer av God revisionssed.

Revisorerna har att pröva om verksamheten sköts på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt, om räkenskaperna är rättvisande samt om nämndernas och styrelsens interna kontroll är tillräcklig.

Revisorernas uppdrag i kommunala bolag och stiftelser är i stort sett detsamma men den främsta skillnaden är att en lekmannarevisor inte granskar räkenskaperna. Det uppdraget har en auktoriserad revisor. Uppdraget att granska bolagets internakontroll har såväl lekmannarevisorerna som auktoriserad revisor.

Ändamålsenligt och ekonomiskt tillfredsställande innebär att:

  • Verksamhetens resultat lever upp till fullmäktiges mål, beslut och riktlinjer samt gällande lagstiftning och andra föreskrifter som gäller för verksamheten.
  • Verksamheten klarar att genomföra sitt uppdrag med tillgängliga resurser.
  • Styrelsen och nämnden har en styrning och uppföljning mot mål och beslut.
  • Verksamheten bedrivs med god ekonomisk hushållning utifrån fullmäktiges beslut.

Revisionens granskning fokuserar på de uppdrag som fullmäktige överlämnat till
styrelsen eller nämnden och de mål som ställts upp av fullmäktige.

Rättvisande räkenskaper innebär att:

  • Redovisningen ger en rättvisande bild av resultat och ekonomisk ställning.
  • Delårsrapport och årsredovisning är upprättade i enlighet med lagstiftning och god redovisningssed.

Räkenskaperna ska upprättas i enlighet med lagen om kommunal bokföring och
redovisning (LKBR) och god redovisningssed i kommunal verksamhet. Rådet för kommunal redovisning (RKR) är normbildande för god redovisningssed.
Rådet lämnar rekommendationer som ska följas av kommunerna.

Tillräcklig intern kontroll

Att den interna kontrollen är tillräcklig innebär att det finns systematiskt ordnade
kontroller i organisation, system, processer och rutiner, som på en rimlig nivå
säkerställer att:

  • Verksamheten lever upp till målen och är kostnadseffektiv.
  • Informationen om verksamheten och om den finansiella rapporteringen är
    ändamålsenlig, tillförlitlig och tillräcklig.
  • De regler och riktlinjer som finns för verksamheten följs.

Det är styrelse och nämnder som har ansvar för den interna kontrollen inom sina
verksamheter. Styrelsen har därtill ofta ett övergripande ansvar för kommunens
system och rutiner för den interna kontrollen.

Förtroendevalda revisorer och sakkunniga

För räkenskapsåren 2023–2026 har följande revisorer valts på uppdrag av
kommunfullmäktige:

  • Monika Gideskog (ordförande)
  • Per Petersén (vice ordförande)
  • Thomas Sunnerfjord
  • Gunilla Hansson
  • Magnus Gustafsson
  • Bill Sjölund
  • Tony Lingeby

Revisorerna i kommuner och regioner ska, med stöd av sakkunniga granska och
pröva den kommunala verksamheten, enligt kommunallagen och god revisionssed.
De förtroendevalda revisorerna har anlitat PwC som sakkunnigt biträde under
räkenskapsåren 2023–2026.

Revisionsinsatser 2025

Revisionens anslag för köp av verksamhet

Anslagets fördelning avseende köp av verksamhet återfinns i bilaga 1 Budget köp av verksamhet 2025.

Koppling till riskanalys

2025 års revisionsplan bygger på en dokumenterad riskanalys.

Riskanalysen omfattar tre steg, inventera, analysera och bedöma risker. Riskanalysen minskar revisionsrisken, det vill säga att inte granska det som är mest väsentligt. Med risker avses händelser och företeelser som hotar eller hindrar att uppdrag kan genomföras och att mål för verksamheten nås samt att det sker på avsett och säkert sätt.

Årlig granskning

Granskningen är årlig och avser den verksamhet som sker under ett räkenskapsår.
Granskningen är avslutad när alla revisionsobjekt samt årsredovisningen är granskad.

Det innebär att granskningen tidsmässigt sträcker sig in på kommande räkenskapsår.

Den årliga granskningen består av tre delar:

  • Grundläggande granskning.
  • Granskning av delårsrapport och årsredovisning.
  • Fördjupad granskning.

Grundläggande granskning

Grundläggande granskning genomförs av samtliga styrelser och nämnder varje år.
Den grundläggande granskningen innehåller:

  • Granskning av måluppfyllelse.
  • Granskning av styrning och intern kontroll.

Den grundläggande granskningen är inriktad på att översiktligt bedöma
måluppfyllelsen samt om styrelse eller nämnd har en tillräcklig styrning och kontroll för att leva upp till mål, beslut och föreskrifter.

Granskningen ska vara så omfattande att den ger en stabil grund för revisionens och lekmannarevisionens bedömningar revisionsberättelsen/granskningsrapporten.

Granskning av de finansiella delarna av delårsrapport och årsredovisning
Revisionen granskar och bedömer om räkenskaperna ger en rättvisande bild av
verksamhetens resultat och ekonomiska ställning samt om delårsrapport och
årsredovisning är upprättade i enlighet med LKBR och god redovisningssed i
kommunal verksamhet. Granskningen genomförs av sakkunnigt biträde självständigt utifrån standard för kommunal räkenskapsrevision.

Granskningen av delårsrapporten är översiktlig, till skillnad från den mer omfattande granskningen av årsredovisningen.

Granskning av mål för god ekonomisk hushållning och balanskrav
Granskning av kommunens måluppfyllelse avseende fullmäktiges mål för god
ekonomisk hushållning. Revisionen bedömer om resultaten i delårsrapport och
årsredovisningen är förenliga med de mål fullmäktige beslutat om inklusive mål för
ekonomisk hushållning.

Lekmannarevision - granskning av bolag

Lekmannarevisorn och auktoriserad revisor arbetar sidoordnade och självständigt
med sina respektive uppdrag. Uppdragen överlappar delvis varandra – särskilt vid
granskningen av bolagets interna kontroll, som båda ska granska och pröva. Det är
viktigt för lekmannarevisorerna och auktoriserad revisor att komma överens om hur de ska samverka och hur de ska arbeta i den del där deras uppdrag överlappar
varandra.

Lekmannarevisorerna uttalar sig i en granskningsrapport om bolagets verksamhet
sköts på ett ändamålsenligt sätt, om verksamheten sköts på ett från ekonomisk
synpunkt tillfredsställande sätt samt om bolagets interna kontroll är tillräcklig.

Lekmannarevisorerna kan också redogöra för viktiga iakttagelser och lämna särskilda upplysningar som behöver komma till ägarens kännedom. Lekmannarevisorernas uppdrag är definierat i aktiebolagslagen (ABL 10 kap. 3 §).

För revisionsår 2025 kommer en grundläggande granskning att genomföras som
underlag till Lekmannarevisorernas uttalande i sina granskningsrapporter.
Fördjupad granskning utöver den grundläggande granskning kan bli aktuellt under
året. Revisionsplan med tillhörande projektplaner tas då fram och beslutas av berörd lekmannarevisor och stäms av med revisionskollegiet.

I Mjölby kommun granskar lekmannarevisorerna följande bolag:

  • Bostadsbolaget i Mjölby AB, helägt, lekmannarevisor: Per Petersén, Monika Gideskog.
  • Fastighets AB Mjölby Industribyggnader, FAMI, helägt, lekmannarevisor: Thomas Sunnerfjord, Gunilla Hansson.
  • Gallerian i Mjölby AB, helgt dotterbolag FAMI, lekmannarevisor: Thomas Sunnerfjord, Gunilla Hansson.
  • Stallhöjden Fastighets AB, helägt dotterbolag, FAMI, lekmannarevisor: Thomas Sunnerfjord, Gunilla Hansson.
  • Gillestugan i Skänninge AB, ej aktivt, lekmannarevisor: Thomas Sunnerfjord, Gunilla Hansson.
  • Mjölby-Svartådalen Energi AB, ägarandel 49 procent av aktieterna, lekmannarevisor: Monika Gideskog.
  • Mjölby Kraftnät AB, lekmannarevisor: Bill Sjölund.

Fördjupad granskning

Fördjupade granskningar genomförs där riskanalysen visar på stora risker och där
revisionen och lekmannarevisionen bedömer att den grundläggande granskningen
inte är tillräcklig. Fördjupade granskningar är avgränsade och inriktade på en viss verksamhet, process eller rutin. De kan genomföras inom hela revisionsuppdraget – måluppfyllelse, styrning och intern kontroll samt räkenskaper.

Omfattningen på fördjupade granskningar kan variera, men ska följa de krav på
projektplaner och rapporter som definieras i God revisionssed samt i SKYREV:s
vägledningar och rekommendationer.

Revisorerna ser utifrån sin risk- och väsentlighetsanalys, skäl att särskilt granska
nedanstående områden inom ramen för 2025 års ekonomiska anslag:

  • Område: Inköp och upphandling, avtalsförvaltning samt hantering vid
    verksamhetsövergång vid avbrutna avtal.
  • Område: Mål- och budgetprocess, kommunövergripande och nämndnivå.
  • Område: Myndighetsutövning (beslut och uppföljning) – LSS.

För respektive granskningsinsats kommer projektplan med beskrivning av syfte och
revisionsfrågor samt revisionskriterier att tas fram och beslutas av revisionen.

Övriga granskningsinsatser

Förstudie: Syftet med en förstudie är att vi revisorer ska få ett underlag för att kunna ta beslut om behov av eventuell fördjupad granskning ska genomföras inom området.

Förstudien kan ses som en fördjupad risk- och väsentlighetsanalys inom området.

Uppföljande granskning: De granskningar som revisionen genomför innehåller ofta
förslag på åtgärder som bör genomföras. Dessa åtgärder varierar i omfattning och
därmed också i tid för genomförande.

En viktig del av revisionens arbete är därför att följa upp tidigare genomförda
granskningar för att se om åtgärder vidtagits med anledning av dessa och om den
granskade organisationen tagit till sig kritik, synpunkter och förslag.

Förslag 2025: Styrning och utveckling av utbildning (som genomfördes 2021)
Utifrån den genomförda granskningen (2021) var den samlade bedömning att
Utbildningsnämnden inte helt säkerställde ett ändamålsenligt systematiskt
kvalitetsarbete samt att detta inte helt skett med tillräcklig intern kontroll.

Se sammanställning för tidigare genomförda granskningar åren 2023–2024, bilaga 2.

Dialog och kommunikation

Nämnder och kommunstyrelsen
Under årets andra hälft kommer vi att träffa samtliga nämnders och
kommunstyrelsen presidier. Vid dessa träffar kommer även under året genomförda
granskningar att diskuteras. Kommunfullmäktige träffar vi minst två gånger per år.

Revisorerna följer löpande samtliga nämnder genom att läsa protokoll. Revisorerna
har delat upp protokollsläsningen sinsemellan enligt nedan. Vid varje revisionsmöte redogör respektive revisor för av som framkommit i protokollsläsningen.

Följande uppdelning gäller:

  • Samhällsbyggnadsnämnden: Monika Gideskog, Magnus Gustafsson.
  • Omsorgs- och socialnämnden: Per Petersén, Monika Gideskog.
  • Utbildningsnämnden: Thomas Sunnerfjord, Gunilla Hansson.
  • Kultur- och fritidsnämnden: Thomas Sunnerfjord, Gunilla Hansson.
  • Kommunstyrelsen: Alla.
  • Miljönämnden - värdkommun Mjölby (gemensam nämnd): Tony Lingeby, Bill Sjölund.
  • Byggnämnden: Tony Lingeby, Bill Sjölund.
  • Valnämnden: Magnus Gustafsson.
  • Överförmyndarnämnden - värdkommun Motala (gemensam nämnd): Magnus Gustafsson.

Övriga uppdrag - stiftelser och samordningsförbund
Ur revisionsgruppen ska även, enligt beslut i kommunfullmäktige, utses revisorer till kommunens stiftelser.

Stiftelser:

  • Stiftelsen Härsnäs Missionhus, lekmannarevisor: Bill Sjölund, Thomas Sunnerfjord.
  • Stiftelsen Sommen, lekmannarevisor: Tony Lingeby, ekmannarevisorssuppleant Thomas Sunnerfjord.

Samordningsförbund:

  • Samordningsförbundet Västra Östergötland, lekmannarevisor: Monika Gideskog.

Kommunfullmäktiges presidium
I början av varje revisionsår för att diskutera revisionsplan kommande år samt summera året som gått och ansvarsfrågan. Vidare träffar revisionen presidiet under hösten för att diskutera budget, aktuella frågor och utlåtande i samband med behandling av delårsrapporten.

Revisionsplan 2025 (pdf) Pdf, 689.1 kB.

Kontakt

Medborgarservice
Telefontider
Måndag till torsdag: 7.30–16.30Fredag: 7.30–16