Mjölby kommun

Introduktionsår för nyutexaminerade lärare

För att alla nya lärare ska få en bra start och bli trygga i sin arbetsroll satsar Mjölby kommun på ett introduktionsår för nyutexaminerade lärare.

Porträttbild på en kvinna med glasögon och dreads som befinner sig i en skolmiljö. 

Introduktionsåret innebär att alla nya lärare, under det första året, får avsätta två timmar per vecka för mentorskap.

 

Introduktionsprogrammet ger nya lärare en mentor, en konkret plan för introduktionsåret, en innehållsrik pärm och avsatt tid att komma in i yrket. Två timmar avsätts, för både den nya läraren och dennes mentor, till samtal och förberedelser inför samtalen. Det är tid som är avsatt i tjänstefördelningen och inte nallar på förtroendetiden.

 

Den nya läraren och mentorn utgår från materialet i introduktionspärmen. Där finns en plan över vad samtalen förväntas innehålla och länkar till läsvärt material. Den nya läraren för också en reflektionsbok. Samtalen med mentorn handlar ofta om utvecklingssamtal, kontakter med föräldrar, hur en dokumenterar och bedömer. Samtalen utgår från den nya lärarens behov och önskemål om vad samtalen ska handla om. Mentorerna är utbildade i upplägget och materialet och de träffas regelbundet för att samtala kring sina erfarenheter och utvecklas i sitt mentorskap.

Kontakt introduktionsår - förskola

Catharina Bladh, verksamhetschef förskola

Kontakt introduktionsår - grundskola årskurs F-6

Caroline Hedvall, verksamhetschef

Kontakt introduktionsår - grundskola årskurs 7-9

Martin de Ron, verksamhetschef