Mjölby kommun, länk till startsidan

Kundtjänst vatten, avlopp och avfall

Vår kundtjänst får många samtal på en dag, och ambitionen är alltid att kunna ge snabba svar. Vi svarar på frågor om din vattenmätare, ägarbyte, fakturor, sophämtning och mycket annat. På denna sidan hittar du information kring några av de frågor vi hanterar.

E-tjänst

Sedan 2021 kan du även få information via vår e-tjänst. På e-tjänsten har du möjlighet att se din års-förbrukning av vatten, se fakturor och ditt hämtningsschema för sophämtning. Du kan också registrera vattenmätaravläsningar eller anmäla om du vill göra ändringar i ditt sopabonnemang som till exempel byta storlek på sopkärl eller ändra tömningsintervall.

Ägarbyte

Ägarbyte och flyttanmälan av avfall och vatten gör du med blanketten nedan. Den nya ägaren tar över befintliga abonnemang. Vill du som ny ägare göra några ändringar så kontaktar du kundtjänst.

När den nya ägaren registrerats övergår betalningsansvaret för vatten- avlopps- och avfallstjänsterna till denna. Fram till dess att ägarbytet anmäls är säljaren betalningsansvarig.

Betalning och fakturering

Mjölby kommun fakturerar månadsvis för våra tjänster inom VA och avfall. I de fall där man har tjänster från både VA och avfall så samlas de på en gemensam faktura. Avgifterna faktureras varje månad med en tolftedel av årsavgiften och förbrukningen av vatten och avlopp faktureras efter den beräknade vattenförbrukningen. Vid slamtömning sker en debitering efter varje enskild tömning.

På fakturan hittar du till exempel:

  • Ditt kundnummer
  • Ditt vattenmätarnummer och din senaste avläsning
  • Vilka tjänster för vatten och avfall du har
  • En beräknad årsförbrukning och årskostnad för dina abonnemang

Se din faktura i e-tjänsten

På vår e-tjänst kan du hålla koll på dina utgifter genom att läsa dina fakturor och se vilka abonnemang som du har. Där kan du också enkelt se vilka fakturor som är betalda eller inte. Vill du bli bättre på att spara vatten kan du genom denna tjänst titta närmare på din förbrukning och rapportera in mätarställningen på din vattenmätare.

Autogiro

Förenkla din betalning med autogiro. Då dras beloppet direkt från ditt bankkonto. Du kan anmäla autogiro i din internetbank. Har du inte internetbank kan anmäl dig till autogiro genom att fylla i blanketten nedan.

Blankett medgivande autogiro Pdf, 385.9 kB, öppnas i nytt fönster.

Mer information om de olika betalningssätt som kommunen tillhandahåller för privatpersoner och företag hittar du här:

Betala faktura till Mjölby kommun

Enskilt VA

Om du har enskilt vatten och avlopp är det du som fastighetsägare som ansvarar för kvaliteten på ditt dricksvatten samt att ditt avlopp fungerar som det ska. Vid slamtömning är du bland annat ansvarig för att vägen är farbar och framkomlig. Mer information hittar du här:

Kommunalt VA

När du är ny kund hos oss sätter vi inledningsvis din årsförbrukning till 180 kubikmeter. Årsförbrukningen justeras sen när en avläsning av vattenmätaren registrerats. Vattenavläsning sker i oktober varje år. Vi skickar då ut ett avläsningskort till de kunder som har analoga vattenmätarna. För de kunder med fjärravlästa vattenmätarna görs avläsningen automatiskt en gång i kvartalet. Ändras din förbrukning däremellan kan du lägga in din mätarställning i vår e-tjänst eller kontakta kundtjänst så hjälper vi dig.

I Mjölby kommun har vi medelhårt vatten. Om du flyttat hit från en kommun med mjukt vatten är det möjligt att du kommer uppleva mer kalkutfällningar på till exempel diskbänken och i vattenkokaren.

Du kan läsa mer om kommunalt vatten och avlopp här:

Avfall

I Mjölby kommun använder vi Gröna Påsen där du slänger ditt matavfall. Startpaketet innehåller en påshållare, gröna påsar och en informationsbroschyr. Behöver du ett startpaket eller är du osäker på om ditt sopkärl töms med sidlastare eller baklastare kan du kontakta kundtjänst.

Taxor

För avfall finns det två olika taxor och för vatten och avlopp finns det en taxa. Du hittar dessa nedan. Taxorna för vatten, avlopp och avfall fastställs av kommunfullmäktige.

Allmänna bestämmelser, riktlinjer och blanketter för VA och avfall

Kontakt

Kundtjänst VA/ Avfall
Telefontid
Vardagar 9.30–12, 13.30–15.30

Uppdaterad:

Hjälpte informationen på den här sidan dig?