Returpappersinsamling

Returpapper definieras som tidningar, tidskrifter, direktreklam, kataloger och liknande produkter av avfall. Detta avfall kan lämnas till återvinningstationerna, återvinningscentralen eller en auktoriserad entreprenör.
Auktorisation av hämtningsentreprenörer
Från och med 1 januari 2022 krävs auktorisation av kommunen för att utföra fastighetsnära insamling av returpapper från verksamheter och flerfamiljshus i Mjölby kommun.
Ansök om auktorisation
De entreprenörer, som vill teckna ett avtal och starta insamling fyller i blanketten i bilaga 1 nedan och skickar den via e-post till adressen returpapper@mjolby.se
I auktorisationssystemet ingår följande dokument
Administrativa föreskrifter Pdf, 182 kB, öppnas i nytt fönster.
Bilaga 1 ansökningsformulär Pdf, 166 kB, öppnas i nytt fönster.
Bilaga 2 auktorisationsavtal Pdf, 250 kB, öppnas i nytt fönster.
Bilaga 2.1 maxtaxa Pdf, 80 kB, öppnas i nytt fönster.
Beställning av fastighetsnära hämtning
Fastighetsägare eller verksamheter som önskar få hämtning av returpapper kan från och med 1 januari 2022 anlita valfri leverantör som är auktoriserad av Mjölby kommun.
För fastighetsägare och verksamheter som idag har fastighetsnära insamling av returpapper kan insamlingen fortsätta som idag, om entreprenören som utför insamlingen är auktoriserad av kommunen. Fråga entreprenören om de kommer att söka auktorisation.
Frågor om auktorisationen
Frågor kan ställas via e-post:
Auktoriserade företag
Här kommer vi att lägga upp kontaktuppgifter till auktoriserade företag.
Senast publicerad