Ansök om ekonomiskt bistånd

Du som inte kan försörja dig, eller din familj, kan ansöka om ekonomiskt bistånd.

Första gången du söker

Första gången du ansöker om ekonomiskt stöd, behöver rådgivning eller information ska du ringa till vuxenmottagningen för ekonomiskt bistånd.

  • Du kontaktar vuxenmottagningen för ekonomiskt bistånd och får då information, rådgivning samt vid behov en besökstid.
  • Du får ett brev hemskickat, där det står vad du ska tänka på inför mötet och vilka handlingar du ska ta med dig. Du får också en blankett för ansökan som du fyller i.
  • På mötet pratar du med socialsekreteraren om din situation.
  • Efter mötet görs en utredning och bedömning om du har rätt till ekonomsik hjälp.
  • Du får ett skriftligt beslut inom 10 dagar från det att din ansökan är fullständig.
  • Vid rätt till ekonomiskt bistånd sker utbetalning inom tre bankdagar.

Ansök digitalt om du sökt tidigare

Om du har fortsatt behov av ekomnomiskt bistånd tidigare kan du skicka in ansökan via e-tjänsten Återansökan ekonomiskt bistånd Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. När du har skickat in en ansökan kan du följa ärendet genom att logga in i e-tjänsten. Du kan även skriva och ta emot meddelanden från din handläggare samt komplettera ärenden direkt i e-tjänsten.

Vi skickar ett meddelande till dig i e-tjänsten om du behöver komplettera ansökan med fler uppgifter. När vi har tagit beslut i ditt ärende kan du läsa beslutet och eventuella beräkningar i e-tjänsten. Vi skickar inte ut beslut via post. Kom ihåg att bocka för att du vill ha aviseringar via SMS/e-post under Inställningar, Min profil.

För att kunna ansöka via e-tjänsten krävs att du, och en eventuell medsökande, har en e-legitimation, t ex mobilt bank-ID.

Här kan du som är beviljad ekonomiskt bistånd tidigare ansöka digitalt.

Gå till e-tjänsten Återansökan ekonomiskt bistånd Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Tips till dig som ansöker digitalt

  • Samla gärna ihop alla uppgifter om inkomster och utgifter innan du börjar fylla i ansökan. Observera att du behöver bifoga underlag för de kostnader du avser att ansöka om.
  • Du måste fylla i alla fält innan du kan skicka iväg ansökan. Om du missat att fylla i ett fält får du automatiskt upp ett meddelande om det. Du kan se vilka fält du behöver komplettera för att komma vidare.
  • Är ni ett par som lever tillsammans i ett hushåll är kvinnan sökande och mannen medsökande.
  • Du kan spara dina uppgifter utan att skicka in dem. Det gör du genom att klicka på ”Spara”. Det är bra om du skulle behöva avbryta för att fortsätta göra din ansökan senare. Dina uppgifter finns då kvar.
  • Du ansvarar för att uppgifterna du lämnar stämmer. Du måste kunna visa att uppgifterna stämmer om vi ber dig göra det.
  • När du skickat in din ansökan kan du inte ändra något i din ansökan. Vill du återta eller ändra din inskickade ansökan kontakta din handläggare.
  • Ibland kan du behöva komplettera ansökan med fler uppgifter. Du får då ett meddelande i i e-tjänsten med information om vad du behöver komplettera.

  • Bankkontoutdrag, två månader bakåt (för vuxna och ungdomar med extrajobb)
  • Lönespecifikationer, arvoden (vuxna och ungdomar med extrajobb)
  • Fakturor på hyra, hushållsel, hemförsäkring (månadsfaktura), avgift till fackförening och a‑kassa, bredband
  • Kvitton: läkarbesök, medicin inom högkostnadsskydd, sjukresa med taxi
  • Läkarintyg om du inte kan arbeta på grund av ohälsa
  • Närvarorapport från skola, arbetsplats eller SFI
  • Aktuell planering från Arbetsförmedlingen Lista över sökta arbeten
    Ladda ner dokumentet Jobbsökarlista. Word, 123 kB.

Umgängesbarn: Barn som du försörjer men inte är skrivna på din adress, till exempel barn som bor hos dig växelvis.

Sökande/medsökande: När vuxna personer som lever i ett hetrosexuellt parförhållande räknas kvinnan som sökande och mannen som medsökande.

Kontakta din socialsekreterare under telefontid så får du hjälp.

Du kan se vem som är din socialsekreterare under kontakter i e-tjänsten.

Överklaga

Beslut om ekonomiskt bistånd går att överklaga. Du har tre veckor på dig att lämna in en överklagan från det att du har fått beslutet. I överklagan skriver du vilket beslut det gäller och vad du inte är nöjd med.

Det behövs inte någon särskild blankett för överklagan utan det går bra att skriva på ett vanligt papper. Överklagan lämnar eller skickar du till enheten för försörjningsstöd som fattat beslutet. Socialsekreteraren som har fattat beslutet går på nytt igenom ditt ärende när din överklagan har kommit in.

Socialsekreteraren ser om det finns skäl att ompröva hela eller delar av beslutet utifrån vad du har skrivit i din överklagan. Om beslutet inte omprövas skickas din överklagan vidare till förvaltningsrätten som är den domstol som prövar beslutet. Förvaltningsrätten meddelar sitt beslut i en dom.

Kontakt

Enhet vuxen

Besöksadress Norrgården: Industrigatan 9, Mjölby

Receptionens öppettider: måndag-fredag klockan 10-12.

 

Socialsekreterare, ekonomiskt bistånd

Telefon: 010-234 50 00

Telefontid: måndag, tisdag, onsdag och fredag klockan 9.15-10

samt torsdag klockan 14-14.45

 

Vuxenmottagningen för ekonomiskt bistånd

Telefon: 010-234 56 56

Mottagningen har telefontider:

måndag, tisdag, onsdag och fredag klockan 9.15-10

samt torsdag klockan 14-14.45