Mjölby kommuns vapensköld som även länkar till startsidan för Mjölby kommun

Samverkan och engagemang i den digitala gymnasieundervisningen

Beslutet i mars om att all undervisning på gymnasiet skulle ske på distans blev en stor omställning. Elever, lärare och rektorer arbetar tillsammans för att den digitala undervisningen ska fungera så bra som möjligt och genom engagemang och flexibilitet hittar man lösningar.

Några av våra elever, lärare och rektor på Dackeskolan svarar på några frågor om hur vardagen har förändrats med anledning av coronaviruset.

Hur har din arbetssituation påverkats av pandemin?
Vilka är de största utmaningarna under pandemin?
Finns det något positivt att ta med från arbetet under pandemin?
Hur är det att ha distansundervisning?
Vad saknar ni med skolan?

Matilda Johansson och Hampus Brodén går i årskurs 3 på restaurangprogrammet. De berättar att de saknar det sociala.

Det blir ensamt att vara hemma. Vi har blivit tajta med varandra i klassen nu i trean, säger Matilda. Ja, det är extra tråkigt att vara hemma nu i slutspurten av trean, säger Hampus.

Jag funderar mycket hur det blir med studenten och balen, säger Matilda. Jag hoppas att det blir något i alla fall så att vi får ett kul avslut på gymnasiet.

Katarina Westlund jobbar som kocklärare på Dackeskolan. Hon har kökskurser med årskurs 3 och är också mentor i årskurs 3.

Jag har jobbat länge som lärare och verkligen insett vad jag gillar med jobbet. Jag saknar eleverna. Det är en utmaning att få till de praktiska momenten i undervisningen. Eleverna har haft en praktisk uppgift där de skulle laga mat hemma och sedan dokumentera uppgiften med bild, film och text. Då packade jag råvarukorgar för uppgiften och sedan fick eleverna hämta dem vid lastkajen. Utmaningen där har varit att kunna stötta och pusha dem inför uppgiften när jag bara träffar dem digitalt, berättar Katarina.

Katarina säger också att det går att ta med vissa moment av den digitala undervisningen även framåt. Till exempel för att ha undervisning digitalt om elever är sjukskrivna, eller digitala möten med vårdnadshavare och kontaktpersoner på elevernas praktikplatser.

Malin Limber som är rektor på Dackeskolan menar att ställa om till distansundervisning har gått väldigt snabbt och det har varit en stor omställning för alla på skolan.

Gemensamt för oss alla är att vi saknar eleverna! Jag är jätteimponerad av personal och elever som tagit sig an denna omställning till distansutbildning så snabbt. Man har kämpat tillsammans för att genomföra undervisningen så bra som det bara går - det är häftigt att se, säger Malin.

Exempelbild

Publicerad 29 april 2020