Till innehållet
Mjölby kommuns vapensköld som även länkar till startsidan för Mjölby kommun
Bild  på Mjölby kommuns vapensköld som även länkar till startsidan för Mjölby kommun
En konstnär målar graffiti.

UPPLEVA & GÖRA

Mantorp

Mantorp är ett starkt växande samhälle och har cirka 4000 invånare. Det växte starkt efter att södra stambanan byggdes mellan Malmö och Stockholm 1873. Mantorp har även ett strategiskt läge vid gamla riksetttan (dagens E4)

Mantorps historia

Från början låg det flera gårdar och torp på platsen som idag kallas Mantorp. Ägaren till Mantorps gård skänkte mark till Statens järnvägar under förutsättning att järnvägsstationen som byggdes skulle heta Mantorp. Under 1950-talet gick flera socknar i området samman och bildade Vifolka kommun.Tack vare det gynnsamma läget vid stambanan och riksettan etablerades flera företag i området.

Det var en industristiftelsesom låg bakom, de lyckades även locka till sig både travet och motorbanan. De är fortfarande stora besöksmål. Med sin närhet till de idealiska förhållandena för hästsport i området etablerades Mantorptravet 1965.

En annan internationellt känd företeelse som satte Mantorp på Världskartan var bildandet av Mantorp Park Motorbana 1969. De firar 50 årsjubileum 2019. Idag finns även tilfälle till shopping på köpcentrat Depot. I Mantorp ligger också Sveriges största väskbutik, Gunnes Väskor och Mantorps glasbruk. Under den stora kommunsammanslagningen 1971 gick Vifolka kommun samman med Mjölby kommun.

Mantorp park

Redan mot slutet av 1960-talet så funderade MK Skandia på att bygga upp en motorbana enligt internationella mått. Då området strax nordväst om Mantorp erbjöd idealiska markområden så beslöt man att uppföra banan här. Sagt och gjort; vintern 1969 påbörjades byggnationen av den drygt 700 000 kvadratmeter stora hastighetsbanan som stod klar samma år på sensommaren.

Invigningen ägde rum 30-31 augusti. För att finansiera banan lånades pengar från Östergötlands Enskilda bank, som borgenärer stod AB Skånska Cementgjuteriet, ASB Vägförbättringar och Svenska BP. Förhandlingarna med två stora oljebolag som ville vara med och investera gjorde att byggstarten försenades med cirka sex månader. Detta var orsaken till att man började bygget mitt i vintern. Snödjupet underlättade schaktningsarbeten men det årets maj månad bjöd på regn som orsakade stora problem, dock kom så det fina sommarvädret som räddade situationen och vid tiden för den stora industrisemestern hade man tagit igen tid som förlorats, inte minst tack vare att den 75 man stora arbetsstyrkan uppsköt lojalt sin semester för att tidsschemat skulle hållas, allt skulle ju vara färdigt till augusti.

Jo Bonnier och Mantorp Park

Namnförslaget, Mantorp Park, kom från den dåtida internationellt kände Formel 1 föraren Joakim Jo Bonnier som hela tiden varit medverkande i byggplanerna som konsult. Hans grundtanke var att en hastighetsbana och racerbana inte alls behöver betyda höga bullernivåer och hög fart, det kunde också vara ett trevligt strövområde, en naturskön park att vistas i.

Jo Bonnier var den förste svenske F1 föraren. Han tog hem många segrar och blev under sin tid en välkänd profil som bland annat arbetade för förbättrad säkerhet på banorna. Enligt Jo Bonnier var Mantorp Park-banan byggd ”nära nog idiotsäker för såväl förare som publik”.

År 1972 bytte Bonnier från F1-bilarna till sportvagnsracing men tyvärr blev det hans sista år inom racingen. Samma år i Le mans 24 timmars tävling, förolyckades den internationellt erkände föraren då han skulle varva annan förare; Bonniers bil träffade skyddsräcket, voltade över den och slog i flera träd. Bonnier omkom omedelbart.

Den tragiska olyckan till trots lever minnet av Jo kvar då Mantorp Park behöll sitt namn efter hans förslag.

Tuffa åk

Mantorp Park är en klassisk internationell racing bana som besöks årligen av tusentals bilentusiaster. Här håller man i flera olika typer av evenemang som visas i tv-sändningar jorden runt. Återkommande är de motorsportare som älskar ljudet och känslan av hundratals hästkrafter samlade under huven, både utövare som de lika entusiastiska åskådarna. Mantorp Park används även till skräddarsydda företagsarrangemang och produktlanseringar för fordonsbranschen.

Varje tävling är en folkfest som samlar intressenter världen över och Mantorp Park lever vidare och utvecklas i modern tid. Här kan även amatörer få prova hur de känns att styra tuffa åk. Oförglömliga och fartfyllda upplevelser garanteras!

För motorentusiasten genomförs varje år ett flertal stora och välbesökta evenemang.  www.mantorppark.comlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Under 2019 firar Mantorp Park 50 års jubileum med lite extra guldkant på alla evenemang.

Mantorptravet

I Mantorp, alldeles intill E4:an mellan Mjölby och Linköping, ligger det rikskända Mantorptavet. Travet har tusentals besökare årligen. Den 26 juni 1965 vid invigningen av travbanan kom det 15 000 besökare. På Mantorptravet idag finns en rad olika aktiviteter förutom travspel som besökarna kan delta i, till exempel ponnytrav och yxkastning.

www.mantorptravet.comlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Kontakt

Turistinformationen i Mjölby kommun

Telefon: +46 142-850 03

turistbyran@mjolby.se

Adress: Stora torget 2, 596 23 Skänninge

www.visitostergotland.se/mjolby