Reglerna för lotterier finns i lotterilagen (1994:1000). Huvudregeln är att lotterier inte får anordnas utan tillstånd.
Ett lotteri är en verksamhet där en eller flera deltagare, med eller utan insats, kan få en vinst till ett högre belopp än vad var och en av de övriga deltagarna kan få. Tillstånd kan i princip bara beviljas ideélla föreningar med allmännyttig verksamhet. För att få ett tillstånd är det alltså inte tillräckligt att lotteriets avkastning går till välgörande ändamål.
Vem som helst får dock tillståndsfritt anordna lotterier i samband med offentlig tillställning. Med offentlig tillställning menas:
Vänd dig till Medborgarservice om du vill ansöka om tillstånd, de hjälper dig med blanketten. Den förening som ska ansöka om registrering för lotteriverksamhet eller tillstånd för att ordna ett enskilt lotteri, måste fatta beslut om det på ett styrelsemöte. På mötet ska också en lotteriföreståndare utses.
Kommunen tar ut en avgift tas ut på 300 kronor för registrering av tillstånd. Föreningen får en faktura när registreringen av tillståndet är klar.
Föreningen ska varje år lämna redovisningar över sina lotterier till den lotterikontrollant som utsetts för lotteriet.
Kontrollanten ska meddelas och delta när det startas nya lotterier. Årsredovisningen för lotteriet ska vara hos Medborgarservice senast vid utgången av april månad följande år.
Kontakt
Medborgarservice
Telefon: 0142-859 95
Postadress: Mjölby kommun 595 80 Mjölby
Besöksadress: Stadshuset Burensköldsvägen 11