Bildlänk till förstasidan för Mjölby kommun
onsdag 17 januari 2018
Mjölby kommun

Passbeskrivning vår 2018

Vad gör man på de olika passen?

Aerobics
Aerobics är konditionsträning med koreograferade stegsekvenser i ett flöde. Passar dig som vill utmana din koordination med pulshöjande träning till drivande musik. Inspiratören sätter sin personliga prägel på passet med egna koreograferade delar uppbyggda i block. Koreografin bygger på grundsteg, dansinspirerade rörelser, vändningar, förflyttningar, spänsthopp och snurrar.

Bodypump®
Les Mills styrketräning i grupp med skivstång där du ändrar vikten efter din egen nivå. Passar alla och ger maximal träningseffekt på minimal tid. Bodypump är faktiskt ett av världens populäraste gruppträningspass.

Box Mix
En pulshöjande träningsstund med mycket träning för överkroppen. Enkel skuggboxning i korta kombinationer varvas med pulshöjande övningar där du bjuds på extra mycket styrka och uthållighet med din egen kropp som motstånd.

Cirkelträning
9 stationer i salen med övningar fördelade mellan styrka och kondition. Du jobbar i 45 sekunder och tar sedan plats vid nästa station. Avslutningen består av nedvarvning och stretch.

  • Senior
    Övningarna är anpassade för dig som vill behålla din styrka, kondition och rörlighet.
    Utgångsläget är att klara av vardagliga saker, såsom lyfta matkassar, resa sig upp och orka med vardagssysslorna. Självklart behöver du inte vara senior för att gå på detta pass.

  • Stjärna
    "Stjärna" är formationen som visar i vilken ordning övningarna görs. Deltagarna går från en övning i stjärnans ytterkant in till mitten och gör där samma övning tillsammans med andra deltagare. Halva gruppen är alltså i ytterkanterna (styrka) och halva gruppen är i stjärnans mitt (kondition).

Danz
Här får du dansa och röra dig till nya och gamla favoritlåtar. Kom och dansa och ha kul samtidigt som vi tränar hela kroppen.

Gympa
Vanlig gympa utan hopp men med full fart, styrka, kondition och rörlighet. Inte så krångligt alls, men väldigt nyttigt.

  • Danz
    Fortfarande utan hopp och med full fart. Vi tränar med hjälp av enkel och rolig dans.

Lördagspasset
Här dyker det upp lite av varje. Med olika inspiratörer och olika passvarianter kan du starta lördagen tillsammans med oss. Du ser i vår bokning vilket pass vi kör för just denna aktuella vecka.

Mage Rygg
En stark hållning är A och O för att kroppen ska må bra i vardagen. FortGjort Mage Rygg stärker mittpartiet på kroppen genom övningar för magen och ryggen. Du väljer själv om du vill göra det lättare eller tyngre alternativet på övningarna. Utgå alltid efter din förmåga och dagsform. Alla övningar sker sittande eller liggande på en matta.

MOJOyoga©
”Enkel, men inte lätt” är ledorden i vår förkoreograferade yoga, som är anpassad för den moderna människans behov. Sekvensen gör dig både starkare, rörligare, smidigare och uthålligare. Alla begrepp och uttryck är på svenska och en MOJO Yoga-klass är både effektiv, fysisk och lättillgänglig.

Rörlighetsträning
Var och varannan person är stel och har ont på vissa partier på kropp på grund av för mycket stillasittande och enformig rörelse. FortGjort Rörlighetsträning bygger på att vi varvar dynamiska och funktionella rörelseserier, där fokus ligger på naturlig rörelse i kroppen med traditionella stretchövningar. FortGjort Rörlighetsträning är din bästa vän om du behöver öka eller bibehålla din rörlighet och smidighet. Ett fantastiskt komplement till din styrketräning.

Rörlighet och yoga för killar
Var och varannan person är stel och har ont på vissa partier på kropp på grund av för mycket stillasittande och enformig rörelse. Här ges tillfälle om du behöver öka eller bibehålla din rörlighet och smidighet. Denna klass består av enkla övningar och positioner som bland annat mjukar upp kroppen och släpper spänningar. Vi varvar dynamiska/funktionella rörelseserier, där fokus ligger på naturlig rörelse i kroppen, med traditionella stretchövningar. Ett fantastiskt komplement till din styrketräning. ”Alla som vill Yoga, kan Yoga!”

Step
Fartfyllt konditionsträning med olika stegkombinationer på steplåda. Blir lättare och lättare allt eftersom du lär dig inspiratörens koreografi. Så fortsätt kämpa!

  • Danz
    Här krånglar vi till det lite och ger dig som vill ha mer utmaning i koreografin chansen att utvecklas.Vi bygger från en grund och du lägger på så mycket snurrar och varianter du själv vill.

  • Dubbel
    Ett pass med utmaningen att hålla reda på två stepbrädor i en lite mer utmanade koreografi.

  • Styrka
    Ett pass med korta stegkombinationer varvat med styrkemoment. Här får du träning för hela kroppen.

Styrka
Enkel träning för kroppens större muskler. Du använder din egen kropp som främsta redskap och du arbetar efter din egen förmåga. Ibland tar vi även hjälp av gummiband och en steplåda. Du kommer känna dig härligt stark i hela kroppen efter FortGjort styrka.

Tabata
Intervallträning när den är som bäst! Tabata intervaller är korta maximalintensiva 20 sekunders intervaller som följs av 10 sekunders vila. Intervallerna upprepas 8 gånger.

  • Styrka
    Övningarna är endast styrkebaserade.

Yoga Puls
I denna klass gör vi en kort serie av enkla övningar och positioner i varje låt. Övningarna och positionerna är inspirerade av olika former av Yoga och skapar en härlig energi i kroppen och höjer pulsen. En värme uppstår som bland annat mjukar upp kroppen och släpper spänningar. För dig som vill ha en pulshöjande Yoga. ”Alla som vill Yoga, kan Yoga!”

  • På torsdagkvällar kör vi Yoga Puls på golvet i undervisningsbassängen i ca 10 centimeter vatten.
    Du yogar i vanliga träningskläder och är barfota.

Vattenträning
Vissa säger vattengympa, men vi tycker det är mer än så. Träning i vattnet kan vara minst lika effektiv och allsidig som träning på land. Dessutom är den mycket skonsammare, eftersom du väger bara 12 % av din kroppsvikt i vattnet. I vår varmvattenbassäng med 34 grader, är intensiteten lite lugnare. Självklart väljer du själv på alla våra pass, hur mycket du vill ta i.

  • Intervall
    Intervallträning i block. Här är det 5 övningar i ett block x 30sek, uppdelat 3 x kondition och 2 x styrka.
  • Puls
    Lite tuffare och snabbare övningar. Perfekt för dig som vill utmanas lite.
  • Box
    Konditions- och styrketräningspass som är inspirerat av kampsport.

  • Mjuk
    Lugna övningar i varmt vatten för att öka cirkulationen och minska värk i kropp och leder. Ett bra pass att komma igång med.

Lundbybadet

Folkparksgatan 4
595 30 Mjölby
Tel: 0142-850 83

Boka här!

Innehåll: Marie Ljung

Senast publicerad: 2018-01-03

Senast ändrad av: Liselott Björkman

 Utskriftsvänlig version

Innehåll: Marie Ljung

Senast publicerad: 2018-01-03

Senast ändrad av: Liselott Björkman